Casa Ferreirinha Barca-Velha 2011

Lansering av Casa Ferreirinha Barca-Velha 2011

Barca-Velha 2011, Portugals mest ikoniska vin lanseras i en ytterst begränsad upplaga via Systembolagets websida den 28 oktober 2021.

Detta vin, det första stilla vinet från Douro och tveklöst det mest ikoniska, skapades första gången av Fernando Nicolau de Almeida 1952. Sedan dess har endast ytterligare 19 årgångar till släpps, vilket gör Barca-Velha 2011 till det blott 20:e släppet på nästan 70 år.

Fernando Nicolau de Almeida lämnade 1998 över ansvaret för Barca-Velha till Jose-Maria Soares Franco. Sedan 2003 är Luìs Sottomayor chefsvinmakare för Barca-Velha och Casa Ferreirinha.
Luís Sottomayor började dock på Casa Ferreirinha redan 1989 och arbetade då direkt under Almeida.

Årgång 2011 präglades av en kall och regnig vinter, vilket bidrog till ett välbehövligt tillskott av vatten och fukt. Från sen vår till tidig höst var det sedan helt torrt förutom två viktiga undantag; den 21 augusti och
den 1 september då Douro fick 35-40 mm regn.
Den milda sommaren och den rikliga tillgången på vatten gjorde att druvorna kunde mogna optimalt och att vi nu har årgång 2011 av Barca-Velha tillgänglig .

Vinet är mörkt rubinrött och har en ytterst komplex doft, med framträdande kryddiga, lite peppriga toner och drag åt ceder och tobak, mogna plommon och ytterst väl integrerade toner av ek. Det har en ungdomlig frisk syra med inslag av kryddor, mörk frukt och markerade, balanserade tanniner.
Slutet är som sig bör, extremt långt med stor elegans och komplexitet.

Barca-Velha har genom åren förfinat och lärt sina ”följare” den ädla konsten av att vänta och årgång 2011 satte detta ytterligare på sin spets då Luís Sottomayor, inför den planerade lanseringen 2020, bestämde att korkarna satt för hårt och helt sonika bestämde att korka om hela årgången av 2011 och skjuta på lanseringen i ett år.

Den 14 oktober kommer Luís Sottomayor att hålla en provning för ett lyckligt fåtal på Pernod Ricards kontor i Stockholm, där bland annat Barca-Velha 2011 kommer att ingå.

- Att få lansera ett vin av den här digniteten är fantastiskt inspirerande, att dessutom få besök av vinmakaren gör det hela om möjligt ännu bättre!
Dan Samson, Senior Brand Manager, Pernod Ricard Sweden

12 flaskor släpps som en weblansering av Systembolaget den 28 oktober, priset är 5 895,00 kr och artikelnumret 93219-01.

Samtliga årgångar av Casa Ferreirinha Barca-Velha är: 1952, 1953, 1954, 1955, 1957, 1964, 1965, 1966, 1978, 1981, 1982, 1983, 1985, 1991, 1995, 1999, 2000, 2004, 2008 och 2011.