Perrier-Jouët Belle Epoque 2013

Maison Perrier-Joüet presenterar 2013 års Belle Epoque

Lanseringen av en ny årgång av Perrier-Jouët Belle Epoque är alltid efterlängtad. Denna exceptionella cuvée prydd av japanska vita anemoner, skapade av art nouveau mästaren Emile Gallé 1902, är numera en ikon för Maison Perrier-Jouët.

Denna sällsynta och dyrbara champagne skapas endast de år när förutsättningarna för druvodling har varit perfekta. Med lång expertis och fingertoppskänsla, blandas sedan druvor från husets finaste vingårdar, och produceras i begränsat antal flaskor.

Vintage 2013

2013 var ett år som började oroväckande. Årstidernas vanliga mönster försenades, med en kall vinter och en sval, våt vår som resulterade i att vinstockarna blommade mer än två veckor senare än genomsnittet. Lyckligtvis visade sig det slutliga resultatet vara väl värd väntan: en torr, solig sommar, och en höst med gynnsamma förhållanden, ända fram till skörden som började den 30 september, resulterade i en välbalanserad vintage med rena smaker. Årgången har stor finess och karaktär, med betydande potential för lagring. Nu, efter mer än sex år i källarna, är Perrier-Jouët Belle Epoque 2013 äntligen redo att släppas.

Ett mästerverk i blending.

Även om Maison Perrier-Jouët är berömda för sina Chardonnay-vingårdar, har även Pinot Noir exceptionella vingårdar – ett faktum som magnifikt demonstreras av Perrier-Jouët Belle Epoque 2013, som kombinerar de två druvsorterna i nästan lika stora proportioner. Denna enastående cuvée är också ett extraordinärt exempel i konsten av blending, med Pinot Noir druvor (45%) från Montagne de Reims som används för att stötta och förtydliga den delikata strukturen av Chardonnay (50%) från de berömda Grand Cru-byarna Cramant och Avize. En liten mängd Meunier (5%) från Dizy fulländar balansen, vilket resulterar i en fängslande demonstration av husets invecklade blommiga stil.

En lockande, harmonisk champagne

Blekt guldfärgad med subtila glimtar av äppelgrönt, och dofter av vit frukt och blommor, är karakteristiskt för denna lockande, harmoniska champagne. Ett övergripande intryck av elegans dröjer sig kvar i den imponerande långa finishen, med sin distinkta kombination av friskhet och finess. Idealiskt serverad runt 12 ° C, kan Perrier-Jouët Belle Epoque 2013 avnjutas som en aperitif eller med exempelvis, grillad piggvar.

Vintage 2013 skapades av Hervé Deschamps, före detta Cellar Master på Maison Perrier-Jouët: "Perrier-Jouët Belle Epoque 2013 är ett fängslande uttryck för en sann ikon – en sällsynt och elegant champagne som hyllar vintagekonsten och förträffligheten hos Maison Perrier-Jouët."

OM PERRIER-JOUËT
Maison Perrier-Jouët är ett ikoniskt champagnehus känt för sin finess, elegans och de blommiga tonerna i sina viner, framtagna med expertis från endast åtta källarmästare sedan starten 1811. Perrier-Jouët var det första champagnehus som tog steget från en lite sötare smak till att börja framställa en torr champagne 1854. Sedan samarbetet med Art Noveau-pionjären Emile Gallé 1902, kreatören bakom husets prestigefulla flaskdesign, har Maison Perrier-Jouët skapat verk tillsammans med etablerade samt nya konstnärer såsom Daniel Arsham, Noé Duchaufour-Lawrance, Miguel Chevalier, Makoto Azuma, Tord Boontje, Studio Glithero, Simon Heijdens och nyligen även med Tord Boontje, Vik Muniz och Mischer’traxler.