NYHETER DEN 1:A DECEMBER I SYSTEMBOLAGETS FASTA SORTIMENT -   ELEGANT CHARDONNAY FRÅN SONOMA, USA OCH SAUVIGNON BLANC MED LÄGRE ALKOHOLHALT FRÅN NYA ZEELAND.

NYHETER DEN 1:A DECEMBER I SYSTEMBOLAGETS FASTA SORTIMENT - ELEGANT CHARDONNAY FRÅN SONOMA, USA OCH SAUVIGNON BLANC MED LÄGRE ALKOHOLHALT FRÅN NYA ZEELAND.

Den 1:a december lanseras Kenwood Six Ridges Chardonnay 2018 och Stoneleigh Lower Alcohol Sauvignon Blanc 2021 i flertalet av Systembolagets butiker.

KENWOOD SIX RIDGES RUSSIAN RIVER VALLEY CHARDONNAY 2018
Kenwood Six Ridges Russian River Valley Chardonnay 2018 är en 100% chardonnay med elegant karaktär starkt präglad av sitt ursprung Russian River Valley, Sonoma. Kalifornien. Merparten av druvorna har skördats för hand varefter vinklasarna pressats hela för att utvinna maximal struktur och identitet. Vinet har därefter lagrats på 225-liters franska ekfat under 10 månader (varav 30% nya fat).

Kenwood startade 1970 i hjärtat av Sonoma och var pionjärerna som började göra premiumviner långt före de amerikanska toppdistrikten var utritade på kartan.

• Ursprung: Sonoma, Kalifornien, USA
  • Årgång: 2018
  • Art.nr: 5715
  • Pris: 189 kr
  • Producentens hemsida: www. kenwoodvineyards.com

Ståtligt vin med komplexitet, elegans och självklar pondus. En frisk syra och härlig fyllighet möter rostade toner av brioche, brynt smör och muskot tillsammans med vit choklad, golden delishious, gul kiwi, ananassorbet, lemoncurd, mango, asiatiskt päron, kanel och rökiga mineraltoner. Ett långt, saftigt avslut fulländar upplevelsen.”

STONELEIGH LOWER ALCOHOL SAUVIGNON BLANC 2021
Stoneleigh Lower Alcohol Sauvignon Blanc är ett vin med tilltalande 9,5% i alkohol. Den globala trenden kring viner med lägre alkoholhalt ökar och har även fått fäste i Sverige. Vinet är producerat av 89% sauvignon blanc och 11% sauvignon gris vars stockar växer i alluviala och kalkrika jordar. Druvorna skördas tidigare än andra druvor i regionen, men vid en punkt då de bjuder på intensitet och smak samtidigt som sockernivån fortfarande är låg. Genom att skörda tidigt produceras ett vin med 25% lägre alkoholhalt än viner producerade på druvor som fått mogna fullt ut. Druvorna har sedan pressats försiktigt innan jäsning i temperaturkontrollerade ståltankar.

Stoneleigh Vineyards ligger i området Marlborough på den nordligaste spetsen av Nya Zeelands sydö. Kombinationen med flest antal soltimmar på Nya Zeeland, 24 00 per år, och den karga jordmånen, ger mycket gynnsamma vinodlingsförutsättningar. De stora stenarna som täcker marken ger en bra dränering och fungerar som värmestabilisatorer under de kalla nätterna då stenarna behåller värmen från dagens solljus och skyddar mot eventuell frost.

• Ursprung: Marlborough, Nya Zeeland
  • Årgång: 2021
  • Art.nr: 2336
  • Pris: 109 kr
  • Producentens hemsida: www.stoneleigh.com

”Ungt, lätt och friskt vin med klädsamma 9,5 %. Fin koncentration och druvtypisk örtiga inslag ihop med mogen fin fruktighet av nashipäron, nypressad lime, vita krusbär och solvarm passionsfrukt samt en lång, saftig eftersmak.”

För ytterligare information och bilder vänligen kontakta:
Daniel Esberg, Senior Brand Manager Wine, Pernod Ricard Sweden
Mobil: +46 (0)73 862 02 91 – daniel.esberg@pernod-ricard.com