Olmeca Altos Barrel Reserve - förstklassig tequila i unik tappning kommer till Sverige

Med sitt stora fokus på hantverket tillhör tequilatillverkaren Olmeca Altos den absoluta världstoppen. I Drinks International Annual brand report 2019 hamnade Olmeca Altos tequila på första plats som den bästa tequilan för den populära drinken Margarita. Nu kommer för första gången en av deras mest exklusiva tequila till Sverige - Olmeca Altos Barrel Reserve.

Den nya tequila-serien består av fyra unika uttryck och kommer att lanseras i begränsad upplaga genom ett fåtal utvalda återförsäljare och barer världen över. De unika uttrycken The Orchard, The Sweet Billow, The Oak Copse och The Parterre har tagits fram av Olmeca Altos Maestro Tequilero Jesús Hernandez som genom olika sorters fat framhävt önskade smaktoner. Först ut i Norden att ta emot ett av dessa exklusiva tequilafat, The Parterre, är baren El Duderino i Jönköping.

I samband med lanseringen av Barrel Reserve kommer de utvalda återförsäljarna även att få originalfatet som deras utvalda tequila lagrats i. Fatet är även handmålat av mexikanska gatukonstnärer.

-Det känns otroligt spännande att få vara en del av denna lansering och vi tror att de svenska konsumenterna är redo för den här typen av exklusiva spriter då intresset ökat avsevärt de senaste åren. Att få välja ett eget fat och på så sätt påverka en produkt vi redan gillar, från ett destilleri vi besökt flertalet gånger, blir ett kvitto på vår ambition och hårda arbete, säger Stefan Skotte, medgrundare El Duderino.

Olmeca Altos Barrel Reserve har en bas av Olmeca Altos Reposado samt en Olmeca Altos som legat på franska ekfat som tidigare innehållit chardonnayvin. Som kronan på verket har blandningen krönts av en femårigt lagrad Olmeca Altos där all agave är pressad med en Tahona (ett två ton tungt stenhjul som långsamt rullas över den nybakade agaven).

Förutom att njutas på egen hand eller i en lyxig Margarita eller Paloma, passar denna tequila utomordentligt till fisk och skaldjur som ostron, fish tacos eller ceviche.

Endast 300 flaskor av den exklusiva tequilan kommer till Sverige. Förutom att den kan avnjutas på El Duderino från den 17 februari så kommer den att finnas tillgänglig att köpas via Systembolagets beställningssortiment.

Lagom till lanseringen firas Margarita Day den 22a februari. För dig som vill njuta av en perfekt Margarita dagen till ära har har prisbelönta Björn Kjellberg tagit fram sin tolkning av en perfekt Altos Margarita.

-Till att börja med ska man alltid använda en tequila som håller hög kvalitet som hjälper till att lyfta de andra ingredienserna i drinken. Här gäller det att hitta en bra balans mellan syra, sötma och sälta, säger Björn Kjellberg, Brand Ambassador för Olmeca Altos.

Altos Margarita

• 50ml Olmeca Altos Reposado
  • 30ml limejuice
  • 20ml agavesirap
  • En nypa flingsalt

Blanda alla ingredienser i en shaker, tillsätt is och skaka ordentligt. Sila sedan upp innehållet i ett isfyllt glas och garnera med lime.

Pris: 499kr

Storlek: 700ml