Quinta do Carvalhais Encruzado Vinho Branco 2019

Quinta do Carvalhais Encruzado Vinho Branco 2019 - En genuin tolkning av Portugals klassiska Dão Region

Encruzado Vihno Branco 2019, Sograpes Quinta dos Carvalhais ikoniska vita vin, lanseras i begränsad upplaga den 6 juli 2021.
Detta eleganta vita vin på 100% Encruzado representerar, med sina välnyanserade ekfatstoner och friska frukt, Dão beläget i centrala Portugal, när det är som allra bäst.

Quinta dos Carvalhais Encruzado uppvisar denna klassiska portugisiska druvas allra bästa egenskaper, färgen är lätt gyllene, doften är intensiv med gula frukter och svagt blommiga toner.
Vinet är både komplext och strukturerat med fina toner av persika, honungsmelon, mandarin och en pikant kryddighet som gifter sig alldeles strålande med rondören från 6 månaders lagring på mellanrostade franska ekfat. Vinet har en uppfriskande syra och en lång välbalanserad eftersmak.
Kombinera gärna med sommarens sallader i sällskap av grillad fisk, kyckling eller ett veganskt alternativ som rökt eller grillad tofu.

Sogrape (vilka bland annat producerar Sandeman Port) etablerade Quinta dos Carvalhais i Dão regionen på 1980-talet, vilket ledde till en smärre revolution när Sogrape, med stöd av lokala odlare, kom att lägga betydligt större fokus på kvalitetsviner genom införandet av moderna tekniker både i själva vingårdarna, men även gällande vinmakeriet.
Man var även först med att lasera ett vin på 100% Encruzado under 1990-talet då man tidigt insett denna inhemska druvas stora potential.

Totalt har Sogrape 100 hektar land, varav 50 hektar är planterat (en fotbollsplan motsvarar 0,7 hektar). Vingårdarna ligger skyddade mellan bl a bergskedjan Serra da Estrella samt närliggande skog, vilket ger ett skyddat läge, optimalt för att odla druvor av högsta kvalitet, elegans och finess.
Quinta dos Carvalhais kan därför, genom att kombinera tradition, innovation och Dão, år efter år producera vin lämpade för gastronomi.

-Vi på Pernod Ricard är både glada och stolta att få lansera detta vin som på alla sätt visar hur tradition och nytänkande kan förenas på bästa sätt, sedan är det ju jäkligt gott med!
Dan Samson, Senior Brand Manager Pernod Ricard Sweden

4000 flaskor lanseras den 6 juli i utvalda Systembolagets butiker,