Emil Hed tar emot priset som segrare i Beefeater MIXLDN

​Sergeant Tibbs vann Beefeater MIXLDN

Söndagen den 20.e november var det dags för den 6.e upplagan av Beefeater MIXLDN, världens största ginbaserade bartendertävling. Tävlingen hölls på Marie Laveau i Stockholm och som segrare stod Emil Hed, som arbetar på Svartengrens, med drinken Sergeant Tibbs.

I årets Beefeater MIXLDN efterfrågades det att rikets bartenders skulle skapa en cocktail med inspiration från filmens värld, närmare bestämt en film med anknytning till London. Om du kan din film så kan du snabbt koppla ihop Emils vinnarbidrag med filmen ”De 101 dalmatinerna” där sergeant Tibbs är katten bland alla hundarna. Det är inte bara för drinkens prickiga utseende kopplingen görs, utan även för det hundben bakat med kummin och koriander som serverades till. Den utsökta blandningen av Beefeater London Dry, citronjuice, sockerlag infuserad med ängshö och grädde shakades hårt och serverades i en klassisk te-kopp.

Emil skall i slutet av februari resa till London och representera Sverige i den globala finalen, där inte mindre än 32 bartenders från lika många länder gör upp om titeln Beefeater MIXLDN Global Champion. Det ärofyllda uppdraget är att blanda ihop sin egen limited edition gin från Beefeater tillsammans med en av världens bästa gin master distillers, Desmond Payne som har 47 år i branschen på sin resumé…

I den svenska deltävlingen stod Emil upp mot ett otroligt starkt startfält bestående av Patrik Tapper, Christian Cordes, Sean Eden, Fredrik Löwenhamn, Didrik ”Prettyboy” Willes, David Hernandez, Bernardo Lancio och Jonathan Sammons.

Beefeaters globala Brand Ambassadör Sebastian Hamilton-Mudge dömde tävlingen tillsammans med barproffset och den tidigare svenske vinnaren av Beefeater MIXLD, Andrea Patelli. Till sin hjälp hade de även konnässören och globetrottern Mårten Andersson, som till vardags reser världen runt i sin yrkesroll. Väl på plats besöker Mårten de cocktailbarer som är värda att nämna vid sitt namn, eller som Mårten säger själv, ”jag har förmodligen druckit fler cocktails än ni serverat”. En tuff jury med andra ord, men rättvis!

Utöver Emils bedrift utmärkte sig Tjogets Patrik Tapper genom att vinna priset som ”Bartenders Choice” där deltagarna testade varandras drinkar.

Vill du veta mer? Kontakta gärna:

Micke Trygg
Trade Marketing Manager
mikael.trygg@pernod-ricard.com

Om Beefeater
Beefeater London Dry Gin är den enda premium gin som fortfarande tillverkas i London. Tillverkningen sker i Kennington på södra sidan av Thames. Till skillnad från de flesta andra producenter väljer Beefeater att buteljera sin gin vid 40% alkoholstyrka, för att den komplexa smaken skall komma till sin rätt fullt ut.

Beefeater Gin är världens mest exporterade premium gin.

Pernod Ricard Sweden AB är ett svenskt aktiebolag som tillhör Pernod Ricard. Verkställande direktör är Fabrice Audan. På den svenska marknaden arbetar vi som licensierad importör, agent och konsult inom vin- och spritbranschen. Förutom Pernod Ricardgruppens produkter representerar Pernod Ricard Sweden ett antal utvalda större producenter. Med detta kan vi erbjuda ett komplett och intressant sortiment för den svenska marknaden.

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).