Bea Szenfeld, Fredrik Robertsson och Isabel Adrian

Svenska kreatörer i designsamarbete med Absolut Paper

I samband med utvecklingen av Absolut Paper, första prototypen på en återvinningsbar, pappersbaserad vodkaflaska, har Absolut samarbetat med kreatörerna Fredrik Robertsson, Bea Szenfeld och Isabel Adrian. Samtliga har skapat sin egen design och tolkning av flaskan under temat hållbarhet & innovation.

”Eftersom jag jobbar med papper i mitt konstnärskap och är väldigt intresserad av ”remake” och att återanvända material så har jag valt att göra om pappersflaskan till ett pappersark. Jag hoppas med detta kunna visa på hur man enkelt återvinner material själv. Jag hoppas inspirera människor till att samla ihop och återvinna material och att även uppskatta det nya, återvunna materialet. Själva pappersflaskan är nedklippt och sedan har jag skapat pappersarket för hand i min ateljé. Det är en gammal teknik utan kemikalier som alla kan göra själva hemma”, säger Bea Szenfeld, modedesigner.

"Den svarta färgen på min Absolut Paper symboliserar olja, utsläpp och gifter som förstör vår miljö. Men jag ser ljuset i tunneln och glittret symboliserar just det, de goda krafterna som tillsammans slåss för att rädda vår planet. Tillsammans kan vi förändra", säger Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador Absolut Vodka.

”Min konceptidé är ”What’s your story?”. Varje berättelse börjar med ett pappersark. När jag var liten skrev vi ned alla våra drömmar och minnen i dagböcker, på väggar och ibland även på våra kroppar, för att inte glömma. Det är lite ”old school” nu, men det går inte att jämföra den känslan med en bild på din telefon. Därmed har jag skapat en flaskdesign i form av en dagbok. På min flaska har jag delat med mig av ett minne som har förändrat mitt liv. Min förhoppning är att man väljer att behålla sin flaska istället för att slänga den och att man skriver ner sina minnen på den. Jag tror att historier på papper håller längre och är unika, precis som den här flaskan. Min historia är värd att berätta, och det är även din”, säger Isabel Adrian, producent och designer.

Dessa specialdesignade flaskor av Absolut Paper kommer sedan att doneras till Spritmuseums kulturhistoriska samling som idag delvis består av över 6000 flaskor.

”Ett spännande projekt av Absolut som alltid ligger i framkant! Flaskorna kommer att inkluderas i museets kulturhistoriska samlingar, som idag delvis består av över 6000 flaskor. Där erbjuder vi dem ett evigt liv”, säger Ingrid Leffler, Museichef Spritmuseum.

Denna prototypflaska, Absolut Paper, är det första steget i ett långsiktigt samarbete med Paboco (Paper Bottle Company). Flaskan består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast. Flaskan är helt återvinningsbar. Den återvunna plasten i flaskan utgör det enda barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan enkelt kan återvinnas.

”När prototypen har testats framgångsrikt kommer vi att gå vidare till nästa utvecklingsfas och arbeta mot det ultimata målet, som är en helt biobaserad flaska. Vår hållbarhetsstrategi syftar till en helt cirkulär process och lanseringen av vår pappersprototyp är ett steg i rätt riktning mot det målet. Vi är även väldigt stolta över att vi fortsätter stötta den kreativa branschen genom att göra detta designsamarbete i samband med släppet av Absolut Paper”, säger Niclas Appelquist, innovationsdirektör för framtida förpackningar på Absolut Company.

Om Absolut Paper

Absolut Paper utvecklas inom ramen för Paboco (Paper Bottle Company), ett initiativ som inkluderar världsledande varumärken The Coca-Cola Company, The Carlsberg Group, och L'Oréal och Absolut. Ambitionen är att tillsammans utmana branschen och att genom innovation skapa hållbara alternativ till rådande förpackningsmetoder. På Absolut är detta en av många åtgärder för att minska miljöpåverkan från förpackningar till 2025. Ambitionen är att uppfylla Ellen MacArthur Foundations mål som handlar om att kunna säkerställa att all primärförpackning är 100% återvinningsbar, komposterbar, återanvändbar eller biobaserad.

För mer information besök https://www.absolut.com/absolutpaper/

Pressinformation

Assefa Communication