Pressmeddelande -

Hyllningsgala på Nalen den 13 december: A tribute to Tomas Tranströmer! Årets Nobelpristagare i litteratur.

BILD tagen av Lutfi Özkök (bilden är inte avsedd för vidare publicering)

Vi vill hylla Tomas Tranströmer och bjuder in till gala i poesins tecken! Under denna hyllningskväll på anrika Nalen blandar vi allvar och lek, diktläsning med artistframträdanden, intervjuer och samtal samt överraskningar. Vi vänder oss till alla Tranströmer-älskare, men även till dig som inte läser dikter. Vi vill locka dig att upptäcka en ny värld!

Galan leds av författaren Marcus Birro. Övriga medverkande är bl.a. Björn Ranelid, Alex Schulman, Lena Endre, Johanna Koljonen, Peter Birro och Bob Hansson. För musiken står bl.a. Loney Dear, Andreas Tilliander och Irma Schultz Keller.

- Det är en stor ära att få vara med om ett sådant här projekt, säger Marcus Birro. Tranströmer har betytt så oerhört mycket för mig genom hela livet. Han är en viktig anledning, den viktigaste, till att jag alls började skriva dikter en gång. Han visade på det direkta poetiska tilltalet, på poesin som en väg mellan människors hjärtan. Jag är stolt att få vara med om att han tar emot Nobelpriset, och jag är stolt att få vara med om att hylla honom på Nalen den 13 december. Det kommer bli en riktigt fin kväll i poesins tecken.

Birro gjorde ett program på SVT 2007, Mötet, där han träffade Tomas Tranströmer. Han har döpt en diktsamling Svarta Vykort efter en dikt av Tranströmer.

– Det ska bli otroligt roligt att få hylla Tranströmer på det här sättet. Det är väldigt stort att en svensk författare för Nobelpriset i litteratur, och det vill vi uppmärksamma. Det är en galakväll för alla som älskar Tranströmer, men vi vänder oss även till folk som kanske inte läser dikter varje dag, det blir en blandning av allvar och lättsamhet, just som stor litteratur ska vara, och lite överraskningar hoppas vi bjuda på säger tv-producenten Andreas Magnell

-  Biljetter går att  köpa direkt på Nalen.com. Se länk "Boka".

Du kan även köpa biljetter från våra återförsäljare:

-  Kulturdirekts Infodisk, Kulturhuset, plan 0 (endast kortbetalning)
-  Pet Sounds Records, Skånegatan 53, på Södermalm.
-  Sound Pollution, Stora nygatan 18, Gamla Stan
-  Record Hunter, S:t Eriksgatan 70
-  Bengans Skivbutik, Drottninggatan 20

Eventuella restbiljetter säljs i entrén i samband med evenemang.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Magnell, producent, 073-758 26 65, andreas.magnell@gmail.com

Presskontakt/intervjuer

Moa Gunke, Petré Event & PR, 08 41050830, moa@petre.se

• tomas tranströmer
  • marcus birro
  • lutfi özkök

• Västra Götaland

Petré Event & PR AB arbetar med event, galor och produktlanseringar. Vi sätter guldkanten på tillvaron!