Petzl RocTrip är tillbaka – etablerar ny klättringsdestination i Grekland

Petzl RocTrip är tillbaka – etablerar ny klättringsdestination i Grekland

Ny ort för friluft och klättring etableras i Grekland tillsammans med Manikia Foundation

Den 12-15 maj i år samlar Petzl sitt internationella team med sport- och bergsklättrare för att återuppta Petzl RocTrip. Årets resa går till den nya klätterdestinationen Manikia, Grekland där Petzl tillsammans med Manikia Foundation och lokalbefolkningen arbetar parallellt med att utveckla regionen och dess klättringsleder.

Fler byar runtom i Grekland har sett en stor utflyttning, inte minst av unga personer som lämnat i jakt efter bättre ekonomiska förutsättningar i större städer. Manikia är inget undantag. Genom att etablera en ny klätterdestination i världsklass och förbättra tillgången till friluftsliv i Manikia hoppas Petzl och Manikia Foundation skapa långsiktigt hållbara ekonomiska förutsättningar för regionen och för Manikias invånare som kan erbjuda tjänster som boende, restauranger, butiker och service.

Med hjälp av Petzl Foundation utbildas även lokala räddnings- och insatsteam med all nödvändig utrustning som krävs för att utföra räddningsinsatser. Petzl Foundations uppdrag är att stödja och initiera projekt inom olycksförebyggande, miljöskydd och utforskning inom exempelvis klättring.

Nytt för årets upplaga av RocTrip är att det går att vara med på resan oavsett var i världen man befinner sig. Via petzl-roctrip.com kan användare ta del av exklusivt innehåll som seminarier, workshops, filmer, tekniktips och mycket mer.

Petzls internationella av består av team: Alex Megos, Michaela Kiersch, Anak Verhoeven, Martina Demmel, Sean Villanueva, Nicolas Favresse, Sasha DiGiulian, Cédric Lachat, Charlotte Durif, Steve McClure, Edu Marin, Julia Chanourdie, Margo Hayes, Chris Sharma, Dave Graham, Sean Bailey.

För mer information om Petzl Foundation, besök www.petzl.com/foundation

Mer information om RocTrip finns på www.petzl-roctrip.com

Om Petzl

Petzl är ett familjeägt franskt företag som står för kvalitet och innovation. I över 40 år har Petzl utvecklat innovativa produkter och lösningar som används av dem som arbetar på höjd eller i mörker. I dag är varumärket Petzl nära förknippat med äventyr och många framstående bedrifter inom bergsklättring, grottforskning och bergsbestigning. På den professionella marknaden är Petzl världsledande inom höjdarbete, brand och räddning. För mer information, besök www.petzl.com.

Henrik Ljunggren

Presskontakt Marketing & Communications Manager