Fintechbolaget P.F.C. lanserar debetkort för barn och unga

Nu lanserar svenska fintech-startupen ytterligare en smidig lösning som förenklar vardagsekonomin – för hela familjen.

P.F.C. Junior är en prenumerationsbaserad funktion i P.F.C-appen som gör det möjligt för föräldrar och vårdnadshavare att lättare hålla koll på sina barns spenderande, samtidigt som barnen lär sig använda och hantera sina egna pengar.

– Det här är en enkel och modern lösning som länge efterfrågats av våra kunder och som vi nu är glada att kunna erbjuda. Inget bankkontor att besöka – allt hanteras direkt i appen, säger Jacob Palicki, Head of Product.

Efter att ha beställt hem ett P.F.C. Mastercard® till sitt barn, kan föräldern eller vårdnadshavaren smidigt och enkelt överföra pengar till barnets kort direkt i P.F.C-appen. Här syns även alla transaktioner som gjorts; vad som handlats, var och när. Varje gång kortet används skickas dessutom en pushnotis till föräldern eller vårdnadshavaren, som närsomhelst kan välja att frysa och att tina upp kortet igen, direkt i appen.

– Ett säkert och smidigt sätt för föräldrar och vårdnadshavare att ge sina barn utrymme att växa och ta eget ansvar, men utan att riskera några överraskningar, säger Jacob Palicki.

Sedan lanseringen 2018 har P.F.C. etablerat sig som ett reellt alternativ till de traditionella bankerna. Så sent som i december förra årets utsågs bolaget till Årets Utmanare i Privata Affärers tävling Årets Bank.

– Vi sätter våra kunder främst och utvecklar nya lösningar utifrån kundernas behov och önskemål. Det är deras vardag vi vill förenkla, deras drömmar vi vill hjälpa dem att uppnå. I dagsläget har vi ungefär 100 000 användare, som dessutom blir allt mer engagerade, vilket vi tolkar som att våra tjänster är uppskattade. Det är givetvis väldigt roligt, säger Jacob Palicki.

Och P.F.C. fortsätter att vinna mark – antalet användare ökar i rask takt.

– P.F.C. är för alla, eftersom alla behöver vi handskas med pengar och alla berörs vi av de ekonomiska val vi gör, eller inte gör – varje dag. Vår ambition är att göra det nödvändiga så enkelt, så smidigt och så lärorikt som möjligt. Utifrån det utvecklar vi ständigt våra tjänster, avslutar Jacob Palicki.