Nyhetsbrev 5, 2020: Dags för en omstart på flera fronter

Nyhetsbrev 5, 2020: Dags för en omstart på flera fronter

Är du intresserad av hälso- och sjukvårdsfrågor och vill bli uppdaterad på ett företagsperspektiv? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion.

Sedan årsskiftet har det skett en aldrig tidigare skådad kraftsamling inom medicinsk forskning och utveckling. Branschen jobbar dygnet runt för att få fram läkemedel för att behandla, och vacciner för att förebygga, covid-19. Samarbeten sker mellan aktörer inom Life science-sektorns hela innovationssystem, från stora läkemedelsbolag till mindre bioteknikföretag, myndigheter och akademiska institutioner. Vi måste prioritera medicinsk forskning för att vara rustade för framtidens hälsoutmaningar. Låt oss bygga vidare på den rådande samarbetsviljan i planeringen framåt och i den kommande forskningspolitiska propositionen.

Malin Parkler, vd, Pfizer Sverige

Prioritera kliniska prövningar

Regeringen har uttalat en ambition om att fler kliniska studier ska bedrivas i svensk hälso- och sjukvård. Men vad behövs för att vi ska investera mer i forskning och kliniska prövningar i Sverige? Här kan du se Pfizers tre förslag för att Sverige ska kunna attrahera forskning i världsklass.

Se filmen

Hur kan man ta fram vaccin mot covid-19 på så kort tid?

Andreas Palmborg är Medical Lead inom vacciner på Pfizer i Sverige. Han beskriver hur tidslinjen komprimerats för att få fram ett vaccin mot covid-19: "Vårt mål är att ta fram ett säkert och effektivt vaccin snabbare än någonsin tidigare, utan att kompromissa på kvalitet och säkerhet i något steg."

Läs artikeln

Vetenskaplig integritet - en ledstjärna

Pfizer har, tillsammans med ett antal andra ledande vaccinföretag, undertecknat ett offentligt löfte för att klargöra vårt åtagande att utveckla och testa potentiella vacciner mot covid-19 i enlighet med väletablerade och validerade vetenskapliga standarder.

Läs löftet här

Podcast om värdet av läkemedel

Har du missat Pfizers webinarier om vacciner och genterapier? Nu finns alla 7 avsnitt tillgängliga även i poddformat i vår nya podcastserie som handlar om värdet av läkemedel. Lyssna på dem via länken nedan eller sök på "Värdet av läkemedel" på iTunes.

Till poddarna

Forskningspolitiska propositionen

Sverige behöver stärka förutsättningarna för hälso- och sjukvården att prioritera medicinsk forskning, premiera samarbete mellan aktörer och stärka nationell infrastruktur för klinisk forskning. Läs Pfizers inspel till regeringens forskningspolitik här.

Läs förslagen

Ulrika Goossens

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892957

Breakthroughs that change patients' lives