Pfizer släpper webinarserie om genterapi

Pfizer släpper webinarserie om genterapi

Läkemedel och behandlingar baserade på cell- och genterapi är banbrytande och innebär stora möjligheter. De kan anpassas till ovanliga och svårbehandlade sjukdomar och har potential att bota sjukdomar som idag är obotliga. Med dessa möjligheter kommer också stora utmaningar. I Pfizers nya webinarserie diskuterar vi genterapier från en rad olika perspektiv – här kan du se avsnitten.

Genterapi, eller de läkemedel som klassas som ATMP (advanced therapy medicinal products), är läkemedel som baseras på celler, vävnader eller gener. Genterapier definieras av att de innehåller arvsmassa och ges i syfte att reglera, reparera, ersätta, addera eller ta bort en gensekvens som orsakar sjukdom eller skada.

Genterapier har länge diskuterats som en framtida möjlig behandlingsform, men nästan alltid i teoretiska ordalag. Nu är framtiden här. Patienter behandlas redan i studier i Sverige och runt om i världen finns en mängd intressanta forskningsprojekt som står i startgroparna. Trots det så har diskussionen kring vad det här får för praktiska konsekvenser för vårdens organisering och finansiering knappt startat.

I denna webinarserie vill vi därför inleda en sådan diskussion.

- Vi befinner oss mitt i en global kris. Just nu pågår det största hälsohot vi upplevt under modern tid. Pfizers främsta fokus ligger på att leverera de läkemedel vården behöver och att så snabbt som möjligt få fram ett potentiellt vaccin och behandling mot Covid-19. Men det betyder inte att andra sjukdomar och viktiga frågor har tagit en paus. Vi behöver samtidigt lyfta blicken och planera för framtiden. Ett sådant område är genterapier, säger Malin Parkler, vd för Pfizer Sverige.

Fem webinarier om genterapi

I dessa avsnitt diskuterar Pfizer med gäster olika perspektiv på ämnet:

Vad är genterapi?

Vilka utmaningar möter genterapi?

Genterapi ur patientperspektiv

Perspektiv på genterapi

Genterapi – hur tar vi nästa steg?

Alla avsnitt finns även tillgängliga på vår hemsida

Vill du ta del av nyheter och kommande webinarier direkt? Prenumerera på vårt nyhetsbrev Pfizer Opinion