Pfizer levererar Paxlovid, en tablettbehandling mot covid-19, till den svenska sjukvården

Pfizer har nu slutit ett avtal med Socialstyrelsen om att tillhandahålla företagets antivirala tablettbehandling mot covid-19, Paxlovid.

- Pandemin är inte över och vi är glada att patienter i Sverige nu kan få tillgång till en behandling som kan minska svårighetsgraden av sjukdom hos högriskpatienter som insjuknar i covid-19. Antivirala behandlingar som Paxlovid, är ett viktigt verktyg för att undvika sjukhusinläggning och död av Covid-19 hos patienter med hög risk, säger Malin Parkler, vd, Pfizer i Sverige.

Om Paxlovid

Paxlovid är godkänt för behandling av vuxna som inte behöver syrgastillförsel och har ökad risk att utveckla svår covid-19. Läkemedlet hindrar SARS-CoV-2 viruset från att föröka sig i cellerna vilket därmed förhindrar virusreplikation. Paxlovid ska tas så snart som möjligt efter att diagnosen covid-19 har ställts och inom 5 dagar från symtomdebut. Paxlovid tas som 3 tabletter 2ggr per dag i fem dagar.

Mer information på www.fass.se

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com