Slutanalys av Pfizer och BioNTechs fas 3-studie av vaccinkandidat mot covid-19 – mötte alla primära effektmål

• Den primära effektanalysen visar att vaccinkandidaten BNT162b2 har en effekt på 95% mot covid-19, 28 dagar efter den första dosen; 170 bekräftade fall av covid-19 utvärderades, med 162 fall i placebogruppen mot 8 i vaccingruppen
  • Effekt sågs i alla ålders- och befolkningsgrupper och var över 94% för personer över 65 år
  • Studien möter de krav på säkerhetsdata från amerikanska läkemedelsmyndigheten för att ansöka om s.k. Emergency Use Authorization
  • Data visar att vaccinet tolererades väl i alla grupper i studien med fler än 43 000 deltagare; inga allvarliga säkerhetssignaler har observerats; allvarliga biverkningar i studien var trötthet, 3,8% och huvudvärk 2,0%.
  • Företagen planerar att ansöka om godkännande för vaccinet hos FDA och andra regulatoriska myndigheter runt om i världen inom några dagar.
  • Företagen förväntar sig att producera upp till 50 miljoner vaccindoser under 2020 och upp till 1,3 miljarder doser under 2021.
  • Pfizer har detaljerade logistiklösningar och verktyg för att stödja effektiv kyltransport och lagerhållning på plats.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se, www.pfizer.com och www.älskaattåldras.se

Andreas Palmborg

Vaccine Medical Lead, Pfizer Sverige