Xeljanz godkänd i USA för behandling av juvenil idiopatisk artrit

Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Xeljanz (tofacitinib) för behandling av barn och ungdomar 2 år och äldre med aktiv polyartikulär juvenil idiopatisk artrit (pcJIA), mångledssjukdom. Två formuleringar godkändes, en tablett och en oral lösning, och doseras baserat på vikt. Det innebär att Xeljanz är den första och enda januskinas (JAK)-hämmare som är godkänd i USA för behandling av pcJIA. (1)

- Juvenil idiopatisk artrit kan orsaka betydande ledvärk och begränsar unga patienter i deras dagliga aktiviteter, säger Petra Neregård, medicinsk rådgivare för Pfizer Inflammation i Sverige. Även om det redan finns flera avancerade behandlingar är tofacitinib ett nytt viktigt alternativ eftersom det inte kräver injektioner eller infusioner, något som kan vara jobbigt för både barn och vårdnadshavare. Det här är glädjande nyheter för den här patientgruppen som nu får tillgång till ett oralt behandlingsalternativ. (2a, 2b, 3a, 4a, 5a, 5b, 5c)

Godkännandet baserades på data från en fas 3-studie i två faser: en 18 veckors insättningsfas med 225 patienter, följt av en 26-veckors dubbelblind, placebokontrollerad, randomiserad, utsättningsfas med 173 patienter under totalt 44 veckor.

Studien utvärderade effekt och säkerhet av tofacitinib som togs antingen som en tablett (5 mg) eller som en oral lösning (1 mg / ml) två gånger om dagen baserat på patientens kroppsvikt (<40 kg för den orala lösningen) och / eller patientens preferens. (6a, 6b)

Studien uppnådde sitt primära effektmål och visade att hos patienter med pcJIA var förekomsten av skov hos patienter som behandlades med tofacitinib signifikant lägre (31 procent; N=27/88) i vecka 44 än hos patienter som behandlades med placebo (55 procent; N=47/85). (6c, 6d). studien definierades skov som 30 procent eller större försämring av minst tre av sex variabler i JIA score set (utfallsmått som används i kliniska prövningar vid JIA). (6e, 7)

Tofacitinib är inte ännu godkänd i EU för juvenil idiopatisk artrit. En ansökan har lämnats in till Europeiska läkemedelsmyndigheten för bedömning.

Om polyartikular JIA (mångledssjukdom)

Varje år insjuknar drygt 200 barn i juvenil idiopatisk artrit (JIA) i Sverige. Ca 1 500 barn och ungdomar under 16 år och cirka 1 700 under 18 år lever med JIA i Sverige.

Polyartikulär JIA drabbar fem leder eller fler och är den näst vanligaste formen av JIA. Inflammationen börjar ofta i större leder som knä, fot- och handled, men fortsätter efter ett tag även i små leder som tår och fingrar. Sjukdodomen är vanligast hos flickor och debuterar ofta före sex års ålder.

Orsaken till JIA är okänd. Det är en autoimmun sjukdom med viss ärftlighet. Men det behövs ytterligare, hittills okända, faktorer för att utlösa sjukdomen. (8)

Om XELJANZ (tofacitinib)

XELJANZ (tofacitinib) är godkänd i EU för vuxna patienter för tre indikationer:

• Måttlig till svår aktiv reumatoid artrit (RA) när metotrexat inte haft tillräcklig effekt
  • Aktiv psoriasisartrit när sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARD) inte haft tillräcklig effekt
  • Måttlig till svår aktiv ulcerös kolit (UC) när tumörnekrosfaktorhämmare (TNFi) inte haft tillräcklig effekt.

XELJANZ har studerats i mer än 50 kliniska prövningar runt om i världen, däribland mer än 20 prövningar med RA-patienter, och har förskrivits till över 260 000 vuxna patienter (varav de flesta RA-patienter) runt om i världen under de senaste sju åren.

Som utvecklare av tofacitinib är Pfizer engagerade i att utveckla vetenskapen kring JAK-hämning och att öka förståelsen av tofacitinib genom omfattande kliniska utvecklingsprogram för behandling av immunmedierade inflammatoriska tillstånd.

Referenser

1 XELJANZ Label. September 2020.

2 Oberle EJ, Harris JG, Verbsky JW. Polyarticular juvenile idiopathic arthritis - epidemiology and management approaches. Clin Epidemiol. 2014;6:379-393. Published 2014 Oct 24. doi:10.2147/CLEP.S53168

a. Page 10/Column 2/Paragraph 4/Lines 7-9

b. Page 2/Column 1/Paragraph 2/Lines 6-7

3 About Kids Health. The Hospital for Sick Children. 2020. Available at: https://www.aboutkidshealth.ca/Article?contentid=1053&language=English. Accessed July 1, 2020.

a. Page 2/Paragraph 1

b. Page 1/Paragraph 1/Lines 1-4

c. Page 2/Paragraph 8-13

4 Chang H, Burke A, Glass R. Juvenile Idiopathic Arthritis. JAMA. 2010;303(13):1328

a. Page 1/Treatment

b. Page 1/Paragraph 1/Lines 9-11

5 Arthritis Foundation. Juvenile Idiopathic Arthritis Patient-Focused Drug Development Meeting Report. 2019. Available at : https://www.arthritis.org/getmedia/25118249-ea68-45b5-bfe4c20904ddc32c/FINAL-JIA-PFDD.pdf. Accessed: June 25, 2020

a. Page 13-15/Paragraphs 1-16

b. /Page 20/Paragraph 5/Lines1-3

c. Page 21/Most Trouble Side Effect of Treatment Graph

6 Pfizer Data on File. Top Line Report for Study A3921104. Efficacy, Safety and Tolerability of Tofacitinib for Treatment of Polyarticular Course Juvenile Idiopathic Arthritis (JIA) in Children and Adolescent Subjects. June 2019.

a. Page 1/Study Design/Paragraph 1

b. Page 2/Subject Population/Paragraph 1/Line 1

c. Page 4/Efficacy: Key Results & Supportive Findings/Paragraph 1

d. Page 1/Protocol Objectives and Endpoints/Paragraph 1

e. Page 1/Executive Summary/Paragraph 1/Lines 3-4

7 Consolaro A, Giancane G, Schiappapietra B, et al. Clinical outcome measures in juvenile idiopathic arthritis. Pediatr Rheumatol Online J. 2016;14(1):23. Published 2016 Apr 18. doi:10.1186/s12969-016-0085-5. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27089922/ 8 Harris J, Kessler E, Verbsky J. Update on Treatment of Juvenile Idiopathic Arthritis. Curr Allergy Asthma Rep. 2013;13(4):337-346.

a. Page 1/Introduction/Paragraph 2/Lines 1-2

b. Page 1/Introduction/Paragraph 2/Lines 5-6

8 Reumatikerförbundet

9 Fass.se