Kommuniké från extra bolagsstämma i Pharmiva AB (publ)

Idag, den 2 september 2022, hölls extra bolagsstämman i Pharmiva AB (publ), org nr 559007-0958. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier
Extra bolagsstämman beslutade att godkänna den företrädesemission av aktier som styrelsen beslutade om måndagen den 15 augusti 2022 i enlighet med nedan.

Att genom företrädesemission öka bolagets aktiekapital med högst 658 757,76 kronor genom nyemission av högst 5 489 648 aktier till en teckningskurs om 1,80 kronor per aktie. Det totala emissionsbeloppet uppgår till högst 9 881 366,40 kronor.

För emissionen ska följande villkor gälla i övrigt:

1. Emissionen ska ske med företräde för aktieägarna i bolaget. För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Tre (3) sådana teckningsrätter berättigar till teckning av två (2) nya aktier.

2. Avstämningsdag i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt delta i emissionen ska vara den 7 september 2022. Även annan kan teckna i emissionen.

3. För varje tecknad aktie ska erläggas 1,80 kronor kontant. Belopp överstigande kvotvärdet ska tillföras den fria överkursfonden.

4. Teckning av aktier ska ske under perioden från och med den 12 september 2022 till och med den 26 september 2022. Teckning med stöd av företrädesrätt ska ske genom samtidig kontant betalning. Teckning som görs utan stöd av teckningsrätter ska ske på särskild teckningslista och betalning ska erläggas senast fjärde bankdagen efter det att besked om tilldelning avsänts till tecknaren. Styrelsen ska ha rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.

5. För det fall inte samtliga aktier tecknas med företrädesrätt enligt ovan ska styrelsen, inom ramen för emissionens högsta belopp, besluta om tilldelning av aktier till annan som tecknat aktier utan stöd av företrädesrätt samt besluta hur fördelning mellan tecknare därvid ska ske.

I första hand ska tilldelning av nya aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till sådana tecknare som även tecknat nya aktier med stöd av teckningsrätter, oavsett om tecknaren var aktieägare på avstämningsdagen eller inte, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut, ska tilldelning ske pro rata i förhållande till de teckningsrätter som utnyttjats för teckning av nya aktier och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

I andra hand ska tilldelning av nya aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter ske till andra som tecknat utan stöd av teckningsrätter, och för det fall att tilldelning till dessa inte kan ske fullt ut ska tilldelning ske pro rata i förhållande till de nya aktier som var och en tecknat och, i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

6. De nya aktierna ska medföra rätt till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som inträffar närmast efter det att de nya aktierna registrerats vid Bolagsverket.

7. Styrelsen eller den styrelsen utser befullmäktigas att besluta om smärre korrigeringar som erfordras för registrering vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Godkännande av styrelsens beslut om riktad emission av aktier
Extra bolagsstämman beslutade att godkänna den riktade emission som styrelsen beslutade om måndagen den 15 augusti 2022 i enlighet med nedan.

Att genom riktad emission öka bolagets aktiekapital med högst 438 219,72 kronor genom nyemission av högst 3 651 831 aktier till en teckningskurs om 1,80 kronor per aktie. Det totala emissionsbeloppet uppgår till högst 6 573 295,80 kronor.

För emissionen ska följande villkor gälla i övrigt:

1. Rätt att teckna nya aktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma ett begränsat antal på förhand vidtalade investerare.

2. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen anser det vara fördelaktigt för bolaget och aktieägarna att tillvarata möjligheten att tillföra nytt rörelsekapital på, för bolaget, attraktiva villkor, särskilt sett till tids- och kostnadsaspekten för genomförandet av den riktade nyemissionen. Genom den riktade nyemissionen tillförs rörelsekapital i syfte att arbeta mot satta målsättningar och detta på ett kostnads- och tidseffektivt sätt där bolagets finansiella ställning stärks. Skälen ovan har resulterat i slutsatsen att det enligt styrelsens bedömning funnits övervägande skäl att, genom den riktade nyemissionen, frångå aktieägarnas företrädesrätt till gynnande för bolaget och aktieägarna på sikt.

3. Teckningskursen för aktierna ska motsvara den volymviktade genomsnittskursen under en handelsperiod om femton (15) dagar föregående beslutet om den riktade nyemissionen, med en procentuell rabatt om cirka 41,00 procent.

4. Teckning av aktier ska ske på särskild teckningslista senast den 29 september 2022. Styrelsen ska äga rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.

5. De nya aktierna ska medföra rätt till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som inträffar närmast efter det att de nya aktierna registrerats vid Bolagsverket.

6. För varje aktie ska erläggas 1,80 kronor kontant. Belopp överstigande kvotvärdet ska tillföras den fria överkursfonden.

7. Full betalning för tilldelade aktier erläggas kontant senast den 5 oktober 2022. Betalning skall ske enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota.

8. Styrelsen eller den styrelsen utser befullmäktigas att besluta om smärre korrigeringar som erfordras för registrering vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

För ytterligare information kontakta:
Malte Zaunders, ordförande Pharmiva AB
e-mail mz@azgrowthcapital.com
telefon +46 709 399790

• Vetenskap, teknik

• Lund

Pharmiva är ett svenskt femtech bolag som arbetar för en bättre vaginal hälsa genom att utveckla innovativa antibiotikafria behandlingar mot underlivsinfektioner. Bolagets första produkt är Vernivia®, en receptfri CE-certifierad vaginal mousse med indikationen bakteriell vaginos (BV), en vanlig vaginal infektion som drabbar 1 av 3 kvinnor i åldern 14-49 år. Med Vernivia® vaginal mousse får kvinnor tillgång till en ändamålsenlig behandling som både läker ut infektionen och ger snabb symtomlindring utan att samtidigt orsaka de problematiska biverkningar som dagens antibiotikabehandlingar innebär för både individen och den globala hälsan med allvarlig utveckling av antibiotikaresistens. Lanseringen av Vernivia®, som säljs via apotekskedjor i Sverige, är första steget mot Pharmivas mål att bli ett globalt femtech-bolag med en bred portfölj av antibiotikafria produkter inom vaginal hälsa. Pharmivas medarbetare har tillsammans en bred Life Science erfarenhet och kunskap inom terapiområdet samt produktutveckling.