Pressmeddelande -

Pharmiva växlar upp inför global lansering av Vernivia och kommunicerar kommersiella mål

Pharmiva AB (publ) meddelar idag att bolaget baserat på den framgångsrika lanseringen i Sverige och ett positivt utfall av deltagandet på partneringkonferensen BIO i USA nu intensifierar dialogen med potentiella samarbetspartners för den globala lanseringen av Vernivia, bolagets egenvårdsprodukt för behandling av bakteriell vaginos. Pharmiva meddelar samtidigt en ambition om att nå en marknadsandel på minst 10 procent för Vernivia i Sverige redan ett år efter lansering.

Pharmiva har under de senaste månaderna fört diskussioner med potentiella framtida partners och systematiskt utvärderat vilka samarbetsmodeller som är bäst för Vernivia på olika geografiska marknader. I juni deltog bolaget i konferensen BIO International Convention i San Diego, USA, där ett flertal nya dialoger initierades med potentiella partners i olika territorier. Pharmiva intensifierar nu affärsutvecklingsarbetet med målsättningen att teckna licensavtal för lansering av Vernivia även utanför Europa.

”Fyllda av energi och stärkta av erfarenheter från BIO-konferensen kan vi nu tydliggöra vår globala expansionsstrategi. I Europa äger vi CE-märkningen vilket innebär att det finns klara fördelar med att lansera produkten via distributörer. Baserat på den framgångsrika lanseringen i Sverige ser vi nu också möjligheter att hitta partners utanför Europa som i stället köper en licens av oss och därefter tar ansvar för hela registreringsprocessen och lanseringen. Rent finansiellt är det ett bra komplement eftersom licensavtal oftast innehåller upfront- och milstolpsbetalningar vilket minskar vårt långsiktiga kapitalbehov och snabbare kan ta oss till lönsamhet”, säger Pharmivas styrelseordförande, Malte Zaunders.

Vernivia är en antibiotikafri och receptfri behandling av bakteriell vaginos som både läker ut infektionen och ger snabb symtomlindring. Pharmiva lanserade produkten i Sverige i slutet av förra året och har byggt upp affärsverksamheten genom att teckna återförsäljaravtal med de flesta svenska apotekskedjorna. Vernivia finns nu tillgänglig via Apotea, Apohem, Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek och LloydsApotek. Produkten har tagits emot mycket väl av både användare och barnmorskor som välkomnar att det nu finns en effektiv, antibiotikafri och receptfri behandling att tillgå mot bakteriell vaginos.

”Vårt utökade fokus på säljkonvertering, efter att i lanseringsstarten fokuserat på produktkännedom, går enligt plan och vi ser redan goda effekter av insatserna. Att vi på kort tid lyckats vinna betydande marknadsandelar på vår hemmamarknad bekräftar Vernivias kommersiella potential och stärker produktens attraktivitet bland potentiella partners inför den globala marknadsexpansionen. Vi ser också att Vernivia bidrar till att växa marknaden som helhet. Pharmivas målsättning är att redan ett år efter lanseringen nå en marknadsandel på mer än 10 procent i Sverige, för att därefter fortsätta växa snabbt”, säger Karoline Akerjordet.

Världsmarknaden för behandlingar av bakteriell vaginos växer kraftigt och uppskattas år 2027 vara värd 1,7 miljarder dollar.

• Vetenskap, teknik

• Lund

Pharmiva är ett svenskt femtech bolag som arbetar för en bättre vaginal hälsa genom att utveckla innovativa antibiotikafria behandlingar mot underlivsinfektioner. Bolagets första produkt är Vernivia®, en receptfri CE-certifierad vaginal mousse med indikationen bakteriell vaginos (BV), en vanlig vaginal infektion som drabbar 1 av 3 kvinnor i åldern 14-49 år. Med Vernivia® vaginal mousse får kvinnor tillgång till en ändamålsenlig behandling som både läker ut infektionen och ger snabb symtomlindring utan att samtidigt orsaka de problematiska biverkningar som dagens antibiotikabehandlingar innebär för både individen och den globala hälsan med allvarlig utveckling av antibiotikaresistens. Lanseringen av Vernivia®, som säljs via apotekskedjor i Sverige, är första steget mot Pharmivas mål att bli ett globalt femtech-bolag med en bred portfölj av antibiotikafria produkter inom vaginal hälsa. Pharmivas medarbetare har tillsammans en bred Life Science erfarenhet och kunskap inom terapiområdet samt produktutveckling.