Topplistan: Smarta telefoner ökar ännu mer

Nu är varannan såld telefon hos The Phone House en smart telefon, vilket också syns i aprils topplista där fem av tio telefoner är touchtelefoner.

Efterfrågan på Apple iPhone är fortfarande stor, men Sony Ericsson X10 tar upp kampen och tog sig in på en andraplats. Sony Ericsson X10 har visat på en anmärkningsvärt stark försäljning sedan säljstarten i början av april. Sony Ericsson X10 är den androidtelefon som är populärast just nu.

-  Om man tittar på topplistan, finns två tydliga segment bland kunderna, antingen väljer man en riktigt billig telefon eller en avancerad touchtelefon, säger Johan Paulsen Järnliden, Marknadsdirektör, The Phone House.

Värt att notera

Trots viss brist har HTC Desire börjat starkt och tog sig in på en femteplats.

"TIO I TOPPLISTAN" - THE PHONE HOUSE april 2010

ANTAL ENHETER (mars månads placering inom parentes)

1.  (1)            Apple iPhone 3G S*
2.  (NY)          SONY ERICSSON X10 *
3.  (5 )           SAMSUNG E1120
4.  (9)            SONY ERICSSON ELM
5.  (NY)          HTC DESIRE
6.  (2)            NOKIA 2730 CLASSIC
7.  (6)            SONY ERICSSON NAITE
8.  (4)            SONY ERICSSON W595
9.  (3)            SONY ERICSSON VIVAZ*
10.(10)           SAMSUNG S5230*

*Telefoner med pekskärm

För mer information vänligen kontakta:

Jonny Malmlöf, PR-ansvarig, 0735-20 08 58, jonny.malmlof@phonehouse.se

Hemsida: www.phonehouse.se

Twitter: http://twitter.com/PhoneHouseSWE

The Phone House är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoni, bredband och laptops. The Phone House står för cirka 15 procent av den svenska mobilmarknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har drygt 800 anställda och 115 butiker i Sverige. Våra ägare är Best Buy Europe som ägs av Best Buy och The Carphone Warehouse. Best Buy är världens ledande återförsäljarkedja inom hemelektronik och har över 1300 butiker i USA, Kanada och Kina. The Carphone Warehouse är Europas största oberoende återförsäljare av mobiltelefoner. I Europa går de drygt 2 400 butikerna under namnet "The Phone House".

• smarta telefoner
  • smartphone