Picsmart växer – tar in 18 mkr och dubblar personalstyrkan för att stärka sin position som ledande aktör inom lokal e-handel

Picsmarts e-handelslösning med hållbarhet och den lokala handeln i fokus fortsätter att vinna mark. Foodtech-bolaget når inom kort 1 miljon svenskar med sin service och har dubblat personalstyrkan till över 80 personer, däribland Ludwig Dinsmore från foodora som anslöt i juni. Nu gör Picsmart sin andra runda på ett år och tar in ytterligare cirka 18 miljoner kronor från befintliga och nya ägare för att ytterligare stärka sin position som den ledande nordiska aktören inom lokal e-handel under 2021.

Dagligvaruhandeln online växer i snabb takt och Svensk Dagligvaruhandels index för maj 2021 visar att e-handelsförsäljningen ökade med 26 %, däremot minskade försäljningen i fysisk butik med 0,3 %. Picsmarts affärsidé bygger på en hållbar e-handel som stärker fysiska handlare, minimerar klimatpåverkan och möter konsumentens ökade krav på tillgänglighet. Genom partnerskap med fysiska butiker möjliggör Picsmarts plattform köp av dagligvaror direkt från användarens lokala butiker, till samma pris och med 100 % fossilfri leverans samma dag. Dagligvarubutiker såväl som bagerier och specialbutiker är anslutna till Picsmart.

I höstas tog Picsmart in 7,5 miljoner kronor och nu fyller bolaget på kassan med ytterligare cirka 18 miljoner kronor. Aggregate Media Fund ökar sitt ägande, LMK Forward och Ragnar Åhgren via sitt investeringsbolag Alioth följer upp sin investering. Som nya investerare tillkommer bland andra finlandssvenska familjen Ehrnrooth via sitt ägarbolag Turret Oy Ab som ägs av Paul Ehrnrooth med familj och Notars VD och grundare Pasha Sabouri via sitt investeringsbolag Sabouri Gruppen.

"Vi är glada att våra största ägare följer upp sin investering, samtidigt som vi får in nya starka ägare i Familjen Ehrnrooth och grundaren av Notar Pasha Sabouri. Med fokus på ett nära samarbete med fysiska butiker och att vara den lokala butikens bästa vän i en digital värld, kombinerat med snabbhet, kvalitet och hållbarhet, kommer Picsmart med kapitaltillskottet fortsätta sin resa nationellt och internationellt. Genom vår närhet till kunderna ska vi lansera en "fast track" med leverans inom 30 minuter samt fortsätta utveckla en hållbar och effektiv logistik. En viktig del i erbjudandet framåt blir också att addera lösningar som hjälper kunderna att handla klimatsmart. Vi är väldigt stolta över våra professionella shoppers och tekniken vi utvecklar kring den personliga shoppingupplevelsen och effektiviteten”, säger Christopher Heybroek, VD Picsmart.

Picsmarts erbjudande är värdefullt för lokala fysiska butiker, konsumenter, miljön och samhället i en tid då e-handeln växer snabbare än någonsin. Precis den här typen av lösning behövs för att bidra till ytterligare effektivisering för alla parter i den framtida digitala handeln - att möta människors krav på tillgänglighet men samtidigt bidra till en effektiv och hållbar utveckling”, säger Pasha Sabouri.

Sedan i höstas har Picsmart mer än fördubblat sin personalstyrka till över 80 anställda, inklusive lokala shoppers. Däribland Ludwig Dinsmore, fd Operations Manager på foodora, som intar samma titel på Picsmart. Till styrelsen ansluter Max Alfthan, fd Executive Vice President på Kone och Chief Strategy Officer på Fiskars. Några av de senast tillkomna partnerbutikerna som varit en del av expansionen inkluderar ICA Kvantum i Farsta, ICA Kvantum Södermalm, ICA Supermarket i Sundbyberg och Hemköp Telefonplan.

##

Om Picsmart

Picsmart är en digital plattform som kopplar ihop konsumenter och lokala butiker med syftet att bidra till en mer effektiv och hållbar utveckling för människa, miljö och samhälle. Med lokalt engagemang hjälper Picsmart sina partnerbutiker att nå ut till sina kunder digitalt. Picsmart minskar de långa transportbehoven, levererar varje dag så snabbt som inom 60 min, är en effektiv lokal lagspelare och synkroniserar flera olika lokala matbutiker som bageri, deli och mataffären. Picsmart grundades med visionen om en hållbar e-handel som stärker lokala handlare och minskar klimatpåverkan. www.picsmart.se

Regioner

År 2019 fick Johanna Petersson och Christopher Heybroek idén och registrerade varumärket Picsmart. Bolaget drog igång 2020. Dagligvarubutiker och kedjor kan ansluta till plattformen där Picsmart kan hantera allt från beställning till eldriven leverans, inklusive ett fullt lokalt digitalt sortiment.

Genom att samarbeta direkt med dagligvarukedjor och lokala butiker behöver Picsmart inte hålla egna lager och medverkar därför inte till något matsvinn. Kunden väljer fritt ur den befintliga matbutikens hela sortiment för ordinarie butikspriser eller de extraerbjudanden som finns. Varorna plockas ihop av Picsmarts personal (Shoppers) som i de fall det behövs, kontaktar kunden om frågor uppstår.

På Picsmarts hemsida finns även ett åttiotal olika middagsrecept med färdiga matkasse-alternativ.