Peter Götlind, intendent på Uppsala Universitet och Cilla Karlsson, fastighetsförvaltare på Akademiska Hus vid Piffls box på Ekonomikum i Uppsala.

Akademiska Hus möjliggör delning av sportutrustning på ytterligare ett campusområde i Uppsala

Piffl installerar tillsammans med Akademiska Hus en aktivitetsbox utanför Ekonomikum vid Uppsala universitet. Det långsiktiga samarbetet mellan Piffl och Akademiska Hus främjar folkhälsan genom att engagera och skapa rörelseglädje på flera campusområden runt om i Sverige. Boxen vid Ekonomikum är utplacerad av Akademiska Hus och är nu den fjärde aktivitetsboxen i Uppsala.

Aktivitetsboxar skapar en aktiv campusmiljö

Uppsala universitet är Nordens första universitet och har idag omkring 53 000 studenter. Initiativet att installera Pifflboxar skapar en aktiv miljö och möjliggör spontanidrott för studenterna och alla andra som rör sig på campusområden i Uppsala. På Ekonomikum finns studenter som forskar och läser kurser inom allt från ekonomi till samhällsvetenskap.

“Akademiska Hus arbetar på många olika sätt för att tillsammans med våra kunder skapa trivsamma och stimulerande utomhusmiljöer. En viktig del i det arbetet handlar om att ge alla som vistas på campus förutsättningar till aktivitet och rörelse, som enligt forskning har flera positiva effekter som förbättrat minne och ökad koncentration och stresstålighet”, säger Marie Löwling, fastighetschef på Akademiska Hus.

Piffl stärker de multifunktionella uterummen

Piffl hjälper till att stärka attraktiviteten och funktionaliteten i uterum med en aktivitetsbox fylld av sport- och träningsutrustning. Boxen bidrar till en ökad användning av utemiljön på campusområdet samt gör det möjligt för studenter och besökare att välja mellan flera olika aktiviteter för att inspireras, inkluderas och känna gemenskap.

“Vi tycker att det är fantastiskt roligt att Akademiska Hus fortsätter att värdera rörelse och gemenskap i sina miljöer. Vi på Piffl ser fram emot att bidra till en socialt attraktiv campusmiljö där människor får och tar fler chanser att röra på sig. I farten som delningsekonomi växer fram tror vi det kommer att bli standard att en basketplan också ger tillgång till några basketbollar i framtiden, säger Dennis Axelsson, en av Piffls grundare

Så här funkar det:

• Välj aktivitet
  • Spela
  • Lämna tillbaka

Kostnaden för att hyra aktiviteter från Piffl är 10 kronor i startavgift och därefter 10 kronor per timme.

Boxarna är fyllda med klassiker som basket, fotboll, boule och kubb, men innehåller också nya aktiviteter som Spikeball och träningsutrustning som kettlebells. Vilka aktiviteter som finns i respektive box ser man enklast i Piffls app.