William Nimbs, en av Piffls grundare – överlämnar en boll till Maia Dahlberg (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden. Foto: Jan Magnusson/Kalmar kommun

Kalmar kommun satsar på spontanidrott med Piffl

Piffls delningsplattform för sport och fritid ska ge Kalmars invånare och besökare tillgång till spel- och sportutrustning direkt vid stadens aktivitetsytor och näridrottsplatser. Genom att öka tillgången av utrustning hoppas Kalmar kommun inspirera till mer rörelse och aktivitet i deras offentliga utemiljöer.

Hittills har stadens aktivitetsytor och näridrottsplatser saknat tillhörande utrustning, något som kommunen nu ändrar på med hjälp av Piffl.

- Vi vill ge fler invånare i Kalmar tillgång till mer och större utbud för en aktiv fritid. Vi tror, trots våra alltmer digitaliserade liv, att leken i det fysiska rummet är något människan vill, behöver och kommer att fortsätta med. Kanske ännu mer i framtiden, säger Maia Dahlberg (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Kalmar kommun har sedan flera år använt Fritidsbanken för att hjälpa till med lån av utrustning, nu tar kommunen nästa steg i sin satsning.

Aktivitetsboxarna placeras till en början ut vi Skälby och Långviken men om intresset är tillräckligt stort kan aktivitetsboxar från Piffl tillkomma vid fler aktivitetsytor och näridrottsplatser i kommunen.

- Vi är så glada över att Kalmar kommun möjliggör en aktiv fritid till alla genom att demokratisera tillgången av spel- och sportutrustning i deras offentliga utemiljöer, säger William Nimbs, en av Piffls grundare.

Piffl är en delningsplattform för sport och fritid, den saknade länken mellan städers aktivitetsytor och människorna omkring dem. Genom Piffls app får städers invånare och besökare tillgång till spel- och sportutrustning där det borde finnas, utrustning som kan användas om och om igen. Piffl vill inspirera till mer rörelseglädje och förändra ett konsumtionsbeteende där delande är det självklara valet framför ägandeskap.