Piffl, Nyköpings kommun och CTT Systems AB sprider rörelseglädje på ännu fler platser

Tidigt i somras bestämde sig Nyköpings kommun att göra en satsning ihop med Piffl för att aktivera dess invånare och besökare i Hamnen och Brandkärr. I samma veva fick man kontakt med Markus Berg på CTT Systems AB som blev intresserade av att vara med för att göra detta möjligt. Denna framgångssaga har nu lett till en utökad satsning.

Piffl möjliggör ökad tillgång till rörelse på ett innovativt sätt
Piffl är en tjänst för sport och fritid som ger tillgång till aktiviteter vid våra parker, lekplatser, badplatser, skolgårdar, näridrottsplatser och aktivitetsytor. Genom Piffls app får man tillgång till rosa aktivitetsboxar fyllda med sportutrustning, utomhusspel och träningsredskap. I appen finns även en aktivitetskarta med utmarkerade platser där man kan utöva en aktiv fritid. Exempelvis kan man hitta sitt närmaste utegym eller se vart fotbolls- och basketplaner finns.

Samverkan för att ge möjlighet till mer rörelse
Efter ett samtal kring statistik för Hamnen och Brandkärr, så bestämde man sig snabbt att utöka med en ny box fylld med aktiviteter. Denna gång till Långsättersskolan, som har två fotbollsplaner och en basketplan som ska nyttjas bättre efter skoldagens slut. Nu finns även bollar och annat kul för att sluta cirkeln om att invånare och besökare spontant ska kunna aktivera sig i området, på riktigt. Det gick snabbt eftersom kontraktet undertecknades i början av julveckan och boxen var igång inför julhelgen.

“Jag tycker det är jättekul att ha denna fina dialog och samverkan med Markus på CTT Systems AB och Wilma på Nyköpings Arenor, som resulterat i en utökad satsning på spontanidrott och rörelse. Jag ser en stor fördel där man skapar möjlighet till rörelse för de som idag inte ansluter sig till en förening, men ändå vill ha en aktiv fritid på sina egna förutsättningar. Jag tror att det i förlängningen kan bidra med att fler ansluter till föreningar.” säger Per Stangel, säljare, Piffl.

Så här funkar det
Piffl är en delningsplattform för sport- och fritid som ger tillgång till aktiviteter i städers offentliga utemiljöer. Genom en app får invånare och besökare tillgång till aktivitetsboxar fyllda med utrustning.

• Ladda ner Piffls app i App Store eller Google Play
  • Välj aktivitet
  • Spela
  • Lämna tillbaka
  • Kostnaden för att hyra aktiviteter från Piffl är mellan 0 och 10 kronor per timme.

Piffl finns på över 40 orter i Sverige, med över 110 boxar aktiva och 38500 personer aktiverade under 2023.

Läs mer om Piffl här