Foto: Nomi Melin Lundgren, Byggindustrin.se

Färgneutralt solskyddsglas med hög ljustransmission Kust Hotell & Spa i Piteå

Piteås nya designhotell Kust Hotell & Spa, som ligger i den centrala delen av staden, är 53 meter högt och består av 14 våningar. Byggnaden är utan konkurrens stans högsta, och ett landmärke för hela norrlandskusten. Ettelva Arkitekter i Stockholm har utformat exteriören och fasaden, som består av betong med en inblandning av titanoxid. Detta medför att en fotokatalytisk reningsprocess kickas igång när solen strålar på fasaden, som tar hand om både kväveföreningar och organiska föroreningar.

Glas i modern arkitektur gör komforten extra viktigt för byggnadens användare. Solskyddsglas förhöjer byggnadens estetik samtidigt som behovet av luftkonditioneringssystem minskar, vilket i sin tur sparar energi och minskar de löpande kostnaderna för byggnaden. Glaset som använts i fasaden är ett färgneutralt solskyddsglas med hög ljustransmission. Pilkington Suncool™ 70/40 tillhör den kategori glasprodukter som släpper in mest dagsljus och samtidigt ger ett gott skydd mot solenergin. Skillnaden i ljusinsläpp jämfört med vanligt glas är knappt synbar och färgen på det infallande ljuset förändras inte. Endast cirka 40% av solenergin tar sig in i rummet och färgen i den utvändiga reflektionen är neutral. Alla versioner av vårt Pilkington Suncool™ är dessutom lågemitterande och har lågt U-värde.