Brandglassågen i Piteå levererar

Brandglassågen i Piteå levererar

Ett flertal kunder i norra Sverige har under lång tid köpt brandskyddsglas från Pilkington i Piteå.
Produktionen av dessa produkter har skett i Vetlanda vilket inneburit långa leveranstider och ineffektiv transport. Med anledning av ökad omsättning blev anläggningen i Piteå i juli 2013 licensierad att såga brandskyddsglasen Pilkington Pyrostop® och Pilkington Pyrodur®.

Brandskyddsglasen är av typen flerskiktslamell, vilket medför att det inte kan skäras på samma sätt som vanligt glas utan måste vattensågas. Brandglassågen i Piteå har fått ett mycket positivt mottagande och är ett stort lyft då tillgängligheten av vårt brandskyddsglas i närområdet ökar. Sedan uppstart av brandglassågen i november 2013 har produktionen fungerat bra och personalen hann träna på arbetsmomenten en hel del innan produktionen kom i skarpt läge.

-Målsättningen är att våra produkter ska vara ledande på marknaden, erbjuda hög prestanda och säkerhet samt att våra leveranstider ska vara så korta som möjligt. Vi har nu ett riktigt fint nätverk av licensierade partners som sågar våra produkter från Malmö i söder till Piteå i norr, säger Mattias Magnusson, Technical Sales Manager Fire Protection Glass Scandinavia, Pilkington Floatglas AB.

Brandskyddsglas ikon