Pilkington Glasfakta 2024

Glasbranschens favorithandbok i ny utgåva - Pilkington Glasfakta 2024

Den tionde upplagan av vår mycket populära glashandbok, Pilkington Glasfakta, är nu klar. Vi ser fram emot att än en gång få dela med oss av den samlade kunskap som finns i boken. Med mer än 20 år på nacken är den fortfarande mycket eftertraktad i föreskrivande led och av många kollegor i branschen.

I denna upplaga har vi ett nytt kapitel som heter ’Optimal transparens’ där Pilkington Optiwhite™ - extra klart glas, Pilkington OptiView™ - antireflexbelagt glas samt Pilkington Anti-condensation Glass numera finns. Dessa produkter fanns tidigare i kapitlet ’Specialglas’.

Nytt i Glasfakta 2024 är även ett kapitel om ’Hållbarhet’. Glas är ett hållbart byggmaterial som kan återanvändas till 100% och det spelar en viktig roll i samhällets insatser för att minska utsläppen av växthusgaser och mildra effekterna av klimatförändringar. Vi arbetar aktivt med att byta till förnybar energi och minska utsläppen från våra tillverkningsprocesser.

Ny produkt för i år är Pilkington Mirai™ - vårt glas med 52% lägre klimatavtryck än standard floatglas. Pilkington Mirai™ utvecklades efter en serie tester med alternativa bränslen för glastillverkning, som NSG Group var först i världen med. Vid tillverkningen används förutom fossilfritt bränsle även en hög andel återvunnet krossglas samt elenergi från gröna källor.

Pilkington AviSafe™ - glas som beskyddar fåglar, är också en nyhet. Med en unik UV-mönstrad beläggning ges fåglarna möjlighet att uppfatta att det finns ett hinder och kan på så sätt undvika att kollidera med fönster eller andra glasytor. Fåglar kan se ljus i det ultravioletta området till skillnad från människor och beläggningen är mer synlig för dem än för oss. Beläggningen ska sitta på utsidan av det yttre glaset för att vara effektiv.

Glasfakta 2024 har levererats till kontoret i Halmstad och vi har börjat skicka ut till alla som har anmält sitt intresse.

Beställ ditt exemplar av Pilkington GLASFAKTA 2024: info@se.nsg.com

Läs och ladda ner på vår hemsida: Pilkington Glasfakta 2024

NSG Group är världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom affärsområdena Architectural, Automotive och Creative Technology. Architectural tillverkar och levererar glas för arkitekturtillämpningar samt för solenergimarknaden och andra sektorer. Automotive bistår marknaderna med originalutrustning till bilar (OE) och ersättningsrutor för eftermarknaden (AGR). Creative Technology omfattar flera olika verksamheter inkl. linser och ljusstyrningar i skrivare och skannrar, glasfiber som används till kamremmar i bilmotorer och glasflingor samt Fine Glass produkter.

För mer information om NSG Group: www.nsg.com