Glasjätte utökar sin forskning om antivirala beläggningar i kampen mot Covid-19

Glasjätte utökar sin forskning om antivirala beläggningar i kampen mot Covid-19

NSG Group utökar och påskyndar forskningen gällande produktion av glas med antiviral beläggning för att finna nya sätt att minska spridningen av virus i byggnader och inom transportsektorn.

Glasjättens forskning om antimikrobiellt glas var redan på ett avancerat stadium före Covid-19 utbrottet, men pandemin har gjort det till ett prioriterat område för företagets engelska forsknings- och utvecklingsavdelning, som är baserad i Lathom, Lancashire.

Arbetet understöds av ett bidrag från Innovate UK (som en del av en satsning på 40 miljoner GBP) för att driva på tekniska lösningar som inriktar sig på de nya utmaningar som Covid-19 innebär.

Teamet studerar hur beläggningar effektivt kan minska virusmängden på en glasyta. Enligt Världshälsoorganisationen WHO, kan coronaviruset leva på ytor, från 2 timmar upp till 9 dagar. Tiden som viruset överlever påverkas av ett antal faktorer som typen av yta, temperaturen, den relativa luftfuktigheten och vilken stam viruset tillhör.

Ett glas med antivirala egenskaper förväntas hålla nere mängden virus i områden som köpcenter, sjukhus, vårdhem, skolor och inom kollektivtrafiken. Det kommer också göra pekskärmar säkrare. Som en del i forskningen undersöker NSG Group även hur en antiviral beläggning kan kombineras med andra typer av funktionsglas, till exempel solskyddsglas för att utöka användningsområdena.

Dr Neil McSporran, Global Portfolio Manager hos NSG Group, säger: “Att hålla tillbaka spridningen av viruset kommer att vara prioriterat för de som designar och underhåller byggnader och transportmedel i många år framöver, inte minst tills ett vaccin mot Covid-19 finns."

“Att minska smittspridningen via ytor där viruset fäster kommer att vara en viktig del av strategin för verksamheter där mycket folk är i rörelse. Det är här som det antivirala glaset kommer att spela en viktig roll genom att minska spridningen av viruset – att begränsa den virala belastningen på ytor med mycket beröring, som insidan av ett bussfönster eller på en dörr i ett köpcenter.”

Pilkington har sedan 1976 försett den skandinaviska marknaden med glas och glasprodukter. Vi säljer floatglas, belagt och laminerat glas som produceras i koncernens floatglasfabriker i Europa. Vi tillverkar isolerglas på våra anläggningar i Vetlanda, Sverige och Elverum, Norge.

NSG Group är en av världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom tre huvudsakliga affärsområden: Automotive, Arkitektglas och Teknisk glas. Automotive bistår marknaden med originalutrustning till bilar, ersättningsrutor för eftermarknaden och specialglas för transportändamål. Arkitektglas levererar glas för arkitektur- och solenergitillämpningar. De tekniska glasprodukterna inkluderar mycket tunna glas för displayer, linser och lätta styrningar i skrivare, samt glasfiber som används i batterifrånskiljare och kamremmar i bilmotorer. Vi har betydande marknadsandelar på de flesta marknaderna för byggnads- och bilprodukter i världen, med stor geografisk räckvidd. Detta gör det möjligt för oss att tillmötesgå kunder, i synnerhet när det gäller bilrelaterade OE-marknader (Original Equipment) vars verksamheter blir alltmer globala.
    Idag har NSG Group tillverkning i fler än 100 länder över hela världen. För finansåret som slutade 31 mars 2020 rapporterade gruppen en omsättning på ca 4,6 md EUR. Av detta genererades ca 38 procent i Europa, 28 procent i Asien inkl. Japan och 27 procent i Nord- och Sydamerika.