Japanske og amerikanske ingeniører på Fujitama fabrikken

NSG Group 100 år 22. november

I 1918 ble det første selskapet i gruppen dannet, America Japan Sheet Glass Company, av Yosaburo Sugita. Grunnleggeren hadde vært interessert i Colburn-prosessen, hvordan produsere float glass, i noen år allerede etter et besøk i USA. Etter iherdig jobbing lykkes han til slutt å skrive avtale med Libbey Owens Sheet Glass Company om patentrettighetene for Colburn-prosessen, for produksjon av float glass. Den første fabrikken i Futajima stod klar i 1920 og i oktober samme år var produksjonen, av det vi kjenner som float glass i dag, i gang. . Libbey Owens bistod med kvalifisert personale og teknisk bistand under hele oppbyggingsprosessen.

I 1829 stod St. Helens Crown Glass Company i St Helens i England klart. Tjue år senere ble selskapet døpt om til Pilkington Brothers. Den revolusjonerende metoden for å la glassmassen flyte på smeltet tinn for en perfekt jevn overflate ble patentert av Pilkington på 1950-tallet. Det tok Sir Alastair Pilkington noen år å utvikle og forfine metoden til patentet var klart. 1964 ble det undertegnet en lisensavtale med NSG. Glassprodusenter over hele verden har også produsert float glass på lisens fra Pilkington. I løpet av 1960- og 1970-tallet investerte Pilkington en stor del av sine inntekter i floatglassfabrikker rundt om i verden. Fabrikken i Halmstad ble ferdigstilt i 1976 og produserte floatglass, energispareglass og solbeskyttelsesglass fram til slutten av 2013.

NSG Group kjøpte Pilkington plc i juni 2006 og siden da er vår historie felles.

De tre overlappende tallene i logoen representerer NSG Group tidligere virksomheter og ambisjoner for fremtiden: "Vi er fast bestemt på å samarbeide med våre interessenter som har støttet oss siden starten, for å oppmuntre til mangfold og global styrke i selskapet, samt å investere i suksess.

Les mer om NSG Group 100 år her