Den nya Pilkington Botanical™-serien består av glasbaserade lösningar som inriktar sig på att öka tillväxten av grödor.

Pilkington Botanical™ lanseras för att öka potentialen för växthus

NSG Group har lanserat en ny serie glasprodukter som riktar sig speciellt till växt- och växthusmarknaden.

Den nya Pilkington Botanical™-serien består av glasbaserade lösningar som inriktar sig på att öka tillväxten av grödor och att hantera de problem som odlare står inför. Serien erbjuder de beprövade, pålitliga och hållbara egenskaperna hos Pilkington Optifloat och Pilkington Optiwhite™ tillsammans med innovativa och hållbara glasbeläggningar.

Optimering av ljuset som strålar in i växthuset har stor betydelse för att kunna maximera skörden. Produkterna i Pilkington Botanical™-serien bibehåller eller till och med ökar ljustransmissionen.

För att utvärdera och optimera ljusförhållandena är det viktigt att ta hänsyn till både direkt ljus och ljus från olika infallsvinklar. NSG Group fokuserar på att bibehålla en hög så kallad hemisfärisk transmission (ett mer exakt mått för fotosyntetiskt aktivt ljus som passerar glaset) för alla produkter i Pilkington Botanical™-serien.

Pilkington Botanical™ är den perfekta lösningen för växthus, uterum och vinterträdgårdar. Serien innehåller ett brett utbud av glaslösningar avsedda för att skydda, förbättra och underlätta bättre förökning och tillväxt. Det är även möjligt att härda, böja och laminera glasen. Pilkington Optifloat™ Clear har redan en imponerande ljustransmission på 91% men den kan förbättras ytterligare genom att välja Pilkington Optiwhite™ extra klart glas eller genom att använda produkter från Pilkington HortiGrow™-serien. Dessa har hållbara lågreflekterande beläggningar på en eller båda sidor av glaset för att ytterligare öka ljustransmissionen upp till 98%.

NSG Group vill utveckla nya produkter baserat på kundens behov i tillägg till detta mångsidiga sortiment. Ytterligare funktionalitet som ljusspridning och beläggningar som säkerställer att glaset förblir rent längre, mellan dyra rengöringar, kan också läggas till.

Beläggningar och ytor kan finjusteras utifrån specifika krav. Mångfalden av växter och grödor samt varierande klimat betyder att det inte finns en lösning som passar alla. Oavsett kraven så uppmuntrar NSG Group odlare och föreskrivare att ta kontakt så att behoven för deras specifika projekt kan diskuteras och supporteras.

För att läsa mer, gå till: https://botanical.pilkington.c...

Pilkington har sedan 1976 försett den skandinaviska marknaden med glas och glasprodukter. Vi säljer floatglas, belagt och laminerat glas som produceras i koncernens floatglasfabriker i Europa. Vi tillverkar isolerglas på våra anläggningar i Vetlanda, Sverige och Elverum, Norge.

NSG Group är världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom affärsområdena Architectural, Automotive och Creative Technology. Architectural tillverkar och levererar glas för arkitekturtillämpningar samt för solenergimarknaden och andra sektorer. Automotive bistår marknaderna med originalutrustning till bilar (OE) och ersättningsrutor för eftermarknaden (AGR). Creative Technology omfattar flera olika verksamheter inkl. linser och ljusstyrningar i skrivare och skannrar samt glasfiber som används till kamremmar i bilmotorer och glasflingor.

För mer information om NSG Group: www.nsg.com