Pilkington Spectrum finns nu för användning "on-the-go" via ny smartphone app

Pilkington Spectrum som ny smartphone app

Ett av glasindustrins mest populära verktyg finns nu tillgängligt för att använda "on-the-go" när en ny smartphone app lanseras.

Appen finns att ladda ner för iPhone, iPad and Android enheter och ger användaren möjlighet att finna de Pilkington produkter som bäst överensstämmer med kravspecifikationen.

Verktyget kunde tidigare endast användas genom Pilkingtons hemsida men har nu utvecklats för mobila enheter för att göra processen för att specificera glas snabbare och enklare.

Användare av appen kan genom att ange önskade prestandavärden t.ex. U-värde, g-värde, ljus-transmission och ljudreduktion finna de produkter som motsvarar kraven.

Appen kan användas för att specificera glas för en mängd olika kombinationer inkl. enkelglas, isolerrutor (dubbel, trippel och kvadrupel) samt för kopplade fönster. Kunder och projekterare kan spara sitt eget bibliotek med ofta använda kombinationer. Det finns länkar till dokument gällande CE-märkning och prestandadeklaration, DOP (Declaration of Performance). Resultatet kan enkelt skickas direkt via e-mail.

Databasen innehåller ett omfattande sortiment av Pilkington produkter som redovisas per funktionsområde som t ex solskydd, värmeisolering och självrengörande glas.

Anett Karlsson, Chef för Teknisk rådgivning i Skandinavien på Pilkington Floatglas AB, säger: “Vi har fått mycket bra feedback för Pilkington Spectrum under de senaste månaderna, men vi vill vara säkra på att verktyget är tillgängligt för alla, oavsett var de är. Vi är glada att den nya Spectrum appen nu erbjuder kunderna en avancerad teknisk service som kan nås via en mobil enhet.”

"Appen kommer att göra det enklare och snabbare för användare att finna och välja produkterna de behöver oavsett tidigare produktkännedom.”

Den nya Spectrum appen för iPhone och iPads finns att ladda ner i Apple iTunes store här: https://goo.gl/px2hVi.

Den kan också laddas ner från Google Play store för Android enheter här: https://goo.gl/Dc777i.