Glasråvarerne opvarmes til omkring 1600 °C i ovnen.

Produktion af floatglas med brint som brændstof, for første gang nogensinde

NSG Group har med succes fremstillet bygningsglas ved hjælp af brint på fabrikken i St Helens, Storbritannien, i den første test nogensinde i verden.

Den vellykkede, tre ugers test i slutningen af august blev udført på Greengate fabrikken i St Helens. Formålet med testen var at vise, at ovnen, hvor glasråvarerne opvarmes til omkring 1600 °C, kan producere glas på en sikker måde ved fuld produktion uden at påvirke produktkvaliteten.

Testen er et vigtigt skridt i koncernens planer om at reducere kuldioxidemissioner. En overgang fra naturgas til brint til at drive floatglasovne, der tegner sig for størstedelen af koncernens samlede kuldioxidemissioner, ville betyde kraftigt reducerede emissioner.

Matt Buckley, administrerende direktør for Pilkington UK Ltd siger: ”Testen var en betydelig succes. Takket være NSG’s erfaring og ekspertise inden for brændstofforbrænding og hele teamets forberedelser og indsats, var vi i stand til at opnå en overgang uden afbrydelse mellem de to typer brændstof. Testen viser, at brint fungerer så godt som naturgas for at opnå fremragende smelteevne, og at ovnen kan producere med stærkt reducerede kuldioxidemissioner.”

Det var i St Helens, at floatglasprocessen blev udviklet i 1952 og det revolutionerede, hvordan planglas fremstilles rundt om i verden. Nu, 70 år senere, repræsenterer denne test en anden vigtig milepæl for den globale glasindustri.

Under testen blev brintet leveret i tankskibe, men på længere sigt kan en stabil forsyning af brint gennem et netværk af rørledninger til vigtige industriområder muliggøre en komplet overgang til brintdrevet glasproduktion.

Med visionen om at være en global glasleverandør, der bidrager med værdiskabende glasprodukter og tjenester, har NSG Group blandt andet følgende mål:

• Opnå en reduktion af kuldioxidemissioner med 2 % om året (scopes 1 og 2) over en treårig periode i henhold til ’Revival Plan 24’ og opnå en reduktion på 21 % i 2030 i forhold til 2018. (*)
  • At præsentere en køreplan for CO2-neutralitet gennem banebrydende innovationer.

* www.nsg.com/en/nsgcom/investors/management-policy-and-sustainability/ceo-message

Pilkington har siden 1976 forsynet det skandinaviske marked med glas- og glasprodukter. Vi sælger floatglas, belagt og lamineret glas produceret på koncernens floatglasfabrikker i Europa. Vi fremstiller termoruder på vores fabrikker i Vetlanda, Sverige og Elverum, Norge.

NSG Group er verdens førende leverandør af glas- og rude-systemer inden for tre større forretningsområder: Architectural, Automotive og Creative Technology. Architectural fremstiller og leverer glas til arkitektoniske bygningsløsninger, solenergi og andre sektorer. Automotive leverer til det originale udstyr (OE) og udskiftningsglas til eftermarkedet (AGR). Creative Technology omfatter flere forskellige virksomheder, herunder linser og lysstyringer til printere og scannere og specielle glasfiberprodukter såsom tandremme og glaspulver.

För mer information om NSG Group: www.nsg.com