Glasråvarorna värms upp till cirka 1600 °C i ugnen.

Produktion av floatglas med vätgas som bränsle, för första gången någonsin

NSG Group har framgångsrikt tillverkat arkitekturglas med hjälp av vätgas på sin anläggning i St Helens, Storbritannien, vid det första testet någonsin i världen.

Det framgångsrika, tre veckor långa testet i slutet av augusti, genomfördes på Greengate fabriken i St Helens. Syftet med testet var att visa att ugnen, där glasråvarorna värms upp till cirka 1600 °C, kan producera glas på ett säkert sätt vid full produktion utan att produktkvaliteten påverkas.

Testet är ett viktigt steg i koncernens planer för att minska koldioxidutsläppen. En övergång från naturgas till vätgas för att driva floatglasugnar, vilka står för majoriteten av koncernens totala koldioxidutsläpp, skulle innebära kraftigt reducerade koldioxidutsläpp.

Matt Buckley, VD för Pilkington UK Ltd säger: ”Testet var en betydande framgång. Tack vare NSG:s erfarenhet och expertis om bränsleförbränning och hela teamets förberedelser och ansträngningar lyckades vi uppnå en övergång utan avbrott mellan de två bränsletyperna. Testet visar att vätgas fungerar lika bra som naturgas för att uppnå utmärkt smältprestanda och att ugnen kan producera med kraftigt reducerade koldioxidutsläpp.”

Det var i St Helens som floatglasprocessen utvecklades 1952 och det revolutionerade hur planglas tillverkas runt om i världen. Nu, 70 år senare, representerar detta test ytterligare en viktig milstolpe för den globala glasindustrin.

Under testet levererades vätgasen i tankbilar men på längre sikt kan en stabil tillförsel av vätgas, genom ett nätverk av pipelines till viktiga industriområden, möjliggöra en fullständig övergång till vätgasdriven glastillverkning.

Med visionen om att vara en global glasleverantör som bidrar med värdeskapande glasprodukter och tjänster, har NSG Group bland annat följande målsättningar:

• Uppnå en minskning av koldioxidutsläppen med 2 % per år (scopes 1 och 2) under en treårsperiod enligt ’Revival Plan 24’ samt att uppnå en minskning med 21 % år 2030 jämfört med 2018. (*)
  • Att lägga fram en färdplan för koldioxidneutralitet genom banbrytande innovationer.

www.nsg.com/en/investors/management-policy-and-sustainability/ceo-message

Pilkington har sedan 1976 försett den skandinaviska marknaden med glas och glasprodukter. Vi säljer floatglas, belagt och laminerat glas som produceras i koncernens floatglasfabriker i Europa. Vi tillverkar isolerglas på våra anläggningar i Vetlanda, Sverige och Elverum, Norge.

NSG Group är världens ledande tillverkare av glas och inglasningssystem inom affärsområdena Architectural, Automotive och Creative Technology. Architectural tillverkar och levererar glas för arkitekturtillämpningar samt för solenergimarknaden och andra sektorer. Automotive bistår marknaderna med originalutrustning till bilar (OE) och ersättningsrutor för eftermarknaden (AGR). Creative Technology omfattar flera olika verksamheter inkl. linser och ljusstyrningar i skrivare och skannrar samt glasfiber som används till kamremmar i bilmotorer och glasflingor.

För mer information om NSG Group: www.nsg.com