App-restaurangkedjan Pinchos satsar på ökad betalningssäkerhet

App-restaurangkedjan Pinchos satsar på ökad betalningssäkerhet

Ett nytt betalsystem kopplat till BankID ska göra det ännu säkrare att handla med Pinchos app.

Pinchos koncept går ut på att erbjuda en restaurangupplevelse där all service sker genom en app - allt från bordsbokning, beställning, menysurfande och betalning. Konceptet har på några år vuxit till en av Sveriges största restaurang- och franchisekedjor med över 40 etableringar runt om i landet. Appen har hittills laddats ned över 1,5 miljoner gånger.

I den tidigare versionen av appen lade kunder in sina kortuppgifter, vilka sedan sparades för att möjliggöra direktbetalningar vid restaurangbesök hos kedjan. Även om systemet har fungerat väl byter nu Pinchos betalfunktion till en version som är ännu säkrare. Uppgraderingen innebär att alla kortuppgifter som tidigare sparats raderas och ersätts av ett system som är kopplat till BankID. Betalning kan ske direkt i appen med kort eller mot faktura utan extra avgift.

"Vi vill ge våra besökare en härlig och trygg restaurangupplevelse. Därför ser vi ständigt över säkerheten i vår app. Genom att koppla alla transaktioner till en lösning med BankID vill vi förhindra handeln och användandet av stulna kortuppgifter”, säger Magnus Larsson, VD för ägarbolaget Pincho Nation.

Pinchos samarbetspartner för betallösningen är det svenska betalinstitutet Paynova, en premiumleverantör av betallösningar för online-handel som ständigt utvecklar nya bedrägeriskydd.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Larsson, VD, Pincho Nation

magnus.larsson@pinchos.se, Telefon: +46 (0)706-86 55 00

Antal restauranger: 43
Antal planerade restauranger: 17
Antal anställda i kedjan: ca 500
Beräknad kedjeomsättning 2017: ca 660 Mkr
Appen: 1,5 miljoner nedladdningar
Appinnehåll: Menyer, beställning, bordsbokning, betalning och lojalitetsprogram med bonuspoäng. Integration med molnbaserat kassasystem baserat på öppen källkod.
Appanvändning: 100% för beställning, > 75% för betalning, vilket är världsunikt
Erhållna utmärkelser: Framtidens Franchise (2016, Svenska Franchise), Årets Digitala Marknadsföring (2017, Svensk Franchise), EY Årets entreprenör i Västsverige (2017, EY).

Pinchos är ett restaurangkoncept baserad på en svensk originalidé etablerad i Göteborg 2012. Förutom att erbjuda ett brett, varierat utbud av smårätter i lokaler med extravagant dekor utmärker sig Pinchos också genom att vara världens första restaurang där alla beställningar sker via en egenutvecklad app. 2014 öppnades konceptet upp för franchisetagare. 2017 startas en internationell etablering.