​Pinchos har nordisk expansion i siktet – öppnar sin 70:e restaurang

​Pinchos har nordisk expansion i siktet – öppnar sin 70:e restaurang

Pinchos öppnar ikväll sin 70:e restaurang i ordningen, mitt i centrala Åre. Och bara för en vecka sedan öppnades den andra restaurangen i Danmark. Restaurangkedjan har nu ett tydligt mål att fullskaligt expandera i de nordiska länderna.

– Pinchos är väletablerade i Sverige, så nu när vi öppnar kedjans 70:e restaurang är det såklart en milstolpe i vår utveckling, säger Jan Wallsin, VD Pincho Nation AB.

Den nya restaurangen som idag öppnar i skidorten Åre har plats för 194 gäster och ligger på Kabinbanevägen, alltså på Ski-in-avstånd alldeles nedanför Åres branta backar. De befintliga restaurangerna i bland annat Göteborg, Berlin, Oslo och Sälen har bevisat att Pinchos-konceptet funkar i allt från storstäder som semesterorter.

– Vi har märkt att det finns ett stort intresse för Pinchos på de platser vi öppnar, inte minst i Köpenhamn där vi öppnade vår andra enhet för en vecka sedan, säger Jan Wallsin.

Stadig expansion
Efter etableringen i Sverige har Pinchos fortsatt växa på den utländska marknaden. Hungriga gäster i de europeiska länderna Norge, Danmark, Finland och Tyskland redan kunnat besöka någon av den populära kedjans restauranger.

– Det är ett stort tryck på förfrågningar om att öppna upp Pinchos-restauranger, säger Magnus Larsson, etableringsansvarig på Pincho Nation AB. Idag finns vi i alla stora svenska städer, och många av dem har fler än en Pinchos. Nu när vi har fått proof of concept satsar vi stort i de nordiska länderna.

Pinchos etablerades i Göteborg 2012, och redan två år senare öppnades det upp för franchisetagare. Idag är kedjan en av nordens snabbast växande, och det öppnas i snitt två nya restauranger varje månad. Den stadiga expansionen har skapat en stor mängd arbetstillfällen inom restaurangnäringen, speciellt bland unga.

Pinchos är ett unikt app-baserat restaurangkoncept som erbjuder en bred meny av smårätter från hela världens kök. Pinchos grundades 2012 och har vuxit kraftigt med en genomsnittlig försäljningstillväxt på 90% per år sedan 2015. Under 2019 beräknar Pinchos ha 70 restauranger som tillsammans omsätter mer än en miljard kronor. I tillägg till en stark närvaro på den svenska marknaden har bolaget framgångsrikt etablerat enheter i Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Pinchos egenutvecklade app har laddats ner över 3.000.000 gånger. Kedjan besöks av 4.300.000 gäster årligen.