Bengt Rimark, VD, och Mikael Hyltén, säljchef på Pinewood.

Höjdpunkter och bottennapp under jakten

Pinewoods VD Bengt Rimark och säljchef Mikael Hyltén berättar om sina höjdpunkter och bottennapp under jakten. Bottennappen verkar förvisso vara fler än höjdpunkterna, men lyckan när jakten är framgångsrik är så stark att den överskuggar vilken motgång som helst. Hur många av dessa känner du igen dig i?

Höjdpunkter:

- Ett fällande skott
Den självklara höjdpunkten som vi knappast behöver gå in närmare på!

- Fikasamlingarna
De är båda rörande överens om att fikastunderna när man samlas är något att se fram emot, framför allt samlingen på morgonen då alla är fulla av anspänning och förväntan.
- Morgonsamlingen, den trevliga stunden där man träffar alla innan det drar i gång, tar i hand och pratar en stund. Det är det bästa tycker jag, säger Bengt.

- Lottningen
Höjdpunkten är när jaktledaren drar kort om vilket pass man ska få. Mikael berättar att i hans jaktlag finns det en joker med i kortleken, och den som drar jokern får välja pass först.
- Det finns ett generalpass och ett bakpass, och bakpasset vill ingen ha. Det finns historier om varje pass och vad som har och inte har skjutits där, så alla vet vilka pass man ska hoppas på.

- Naturupplevelsen
- En höjdpunkt som jag tror vi alla känner igen och som är en vital del i jakten är den påtagliga upplevelsen av naturen som man får när man sitter knäpptyst på sin plats en längre tid. Man får många oväntade och närgångna upplevelser med fåglar och annat vilt när man blir en del i naturens vardag, säger Bengt.

Bottennapp:

- Skadeskjutning
Mikael säger: - Ett bottennapp är definitivt att skadeskjuta något som sedan går i väg utan att man lyckas hitta igen det. Det är alla jägares mardröm.

- Fel plats vid elden
- När man har fikapaus och sitter runt lägerelden, och alltid lyckas få röken emot sig, säger Bengt medan Mikael nickar instämmande.

- När hundarna sticker
- Ett riktigt bottennapp är när man står på pass och tittar på hundarnas position på GPS:en. Plötsligt ser man hur hunden får upp drev och sticker åt ett helt annat håll. Då kan man konstatera att det är dags för en kopp kaffe, för då inser man att det inte kommer hända något på en bra stund, säger Mikael.

- När lokalsinnet sviker
Bengt säger: - Ett bottennapp är när man inte hittar till passet. Jag har kasst lokalsinne och pressen man känner när man vet att alla ser ens position på GPS:en underlättar inte, haha.

- Radioproblem
- Ett annat bottennapp är problem med radion, säger Bengt. Det är alltid någon vars radio inte fungerar ordentligt så att den personen hörs jättedåligt, och så är det någon i sällskapet som anses vara tekniker och får ingripa.
Mikael håller med.
- Eller när någon i jaktlaget inte kan sin jaktradio och inte lyckas ställa in pilottonen, så att alla tvingas ha öppen kanal. Då hör man alla andra jaktlag också.

- Högljudda människor
Mikael berättar: - Det allra värsta bottennappet är när du sitter på pass, och det passerar förbi bärplockare som ropar ett högt ”Tjena” medan de vinkar. En gång var jag med om att under en bockjakt, när det precis börjat skymma och jakttillfället var perfekt, säger en jaktkollega att han ska ge upp och åka hem för dagen. Då tar han bilen och kör förbi jakttornet där jag sitter, och tutar! Då var det kört för den jakten.

- När man glömmer något
- Ett annat klassiskt bottennapp är när man glömt matsäcken hemma. Det har hänt mig ett par gånger, men som tur är har jag nära hem från våra jaktmarker, skrattar Bengt.
Mikael flikar in: - Eller när man kommer till tornet och upptäcker att man glömt ammunitionen.
- Ja precis, en gång tappade jag min ammunition på väg till tornet, jag upptäckte det när jag kom fram. Jag hittade den aldrig igen, säger Bengt.

Jaktsäsongen är fylld med en blandning av motgångar och triumfer, där varje missat skott och varje ögonblick av väntan resulterar i värdefulla lärdomar. Men trots att bottennappen är ibland är fler än höjdpunkterna, är det de senare som verkligen etsar sig fast i minnet – de spännande stunderna när jakten kröns med framgång och känslan av att vara ett med naturen.

Charlotta Malmberg

Presskontakt Marknadschef 0764 92 53 71
Pernilla Hembjer

Presskontakt Marknadsassistent 0764 92 13 49

Välkommen till Pinewood!

Pinewood är ett småländskt familjeföretag som sedan 1996 brinner för ett aktivt friluftsliv. Med kunskap och passion skapas kläder och utrustning inom segmenten outdoor, jakt, fiske och hundsport för att fler ska kunna utöva ett aktivt friluftsliv som bidrar till ett ökat välmående. Huvudkontoret finns där de trivs som bäst; i Värnamo med skogen precis runt husknuten. Pinewood är stolta över sitt småländska arv och finns representerade både i Sverige och i Europa. Varje söm i varje plagg är designad med erfarenhet, kunskap och omtanke, i Värnamo. Inspirationen kommer från hur människor gör, inte hur man vill att de ska göra. Pinewood drivs av sunt förnuft, envishet, nyfikenhet och småländsk finurlighet. Med Pinewood ska du varje dag känna dig trygg, fri, bekväm och inspirerad i naturen - oavsett årstid och väder.

Pinewood
Bokåkravägen 4