Från vänster: Mathias Djärv, Tomas Sareklint, Christian Malmström - All Binary

Ny leverantör i StadshubbsAlliansen - All Binary

"Vi applåderar att StadshubbsAlliansen tar ledarskap i utbyggnaden av LoRa-WAN-baserade sensornät. Det innebär att de svenska städerna kan ligga i framkant vad gäller nya typer av IoT-lösningar. Sensorerna blir allt billigare och invånare och anställda är digitalt mogna, men det som tidigare saknats har varit nätverket att skicka sensordata med bra räckvidd, låg kostnad och låg strömförbrukning. Vi är stolta att få bidra till denna revolution" säger Tomas Sareklint, vd på All Binary.

En Stadshubb är en trådlös infrastruktur som med hjälp av IoT-teknologin LoRa gör det möjligt att fånga upp radiosignaler från sensorer. Sensorerna kan vara fasta eller placerade på rörliga saker. Data från sensorerna tas emot av Stadshubben och skickas därifrån via det befintliga fibernätverket till sensorernas ägare, tryggt och säkert. En Stadshubb utgör en viktig basinfrastruktur i en smart stad.

"All Binarys vision är att jobba med företag och städer i framkant för att tillsammans bidra till att FNs 17 utvecklingsmål blir verklighet. Vi drivs av att kombinera tekniska lösningar i framkant med förändringsledning för att hjälpa våra kunder framtidssäkra sin verksamhet. Vi hoppade tidigt på LoRa-WAN-tåget för att vi trodde på teknologin. Överlägsen teknologi brukar vinna i längden. Nu kombinerar vi den erfarenheten med expertis inom sensorer, visualisering och agila arbetssätt. Vi vill vara den naturliga partnern för alla städer som vill experimentera med eller skala upp IoT-projekt för att bli bättre, mer effektiva eller mer miljövänliga" säger Christian Malmström, Förändringsledare på All Binary.

StadshubbsAlliansen har vuxit mycket snabbt sedan den startades av Öresundskraft 2017 och har redan ett tiotal medlemmar som erbjuder regionala Stadshubbar över hela Sverige. En Stadshubb är ett regionalt LoRaWAN™ med en öppen konkurrensneutral affärsmodell. Det innebär att alla som har behov av att kommunicera med LoRa-sensorer enkelt kan göra det utan att själv behöva varken bygga eller drifta en egen infrastruktur. Den lokala Stadshubben erbjuder en säker uppkoppling på lika villkor. Medlemmarna i StadshubbsAlliansen är regionala stadsnät med lång erfarenhet av att erbjuda digitala kommunikationslösningar och äger egna fibernät vilka används som en viktig kommunikationslänk i Stadshubbarna. Johan Nyström är ansvarig för Stadshubben och StadshubbsAlliansen på Öresundskraft.

All Binary AB hjälper företag och städer i framkant koppla upp och digitalisera produkter, processer och platser. Bolaget har utvecklat en unik, actionorienterad och iterativ metodik som gör att kunden lär sig vad som fungerar eller inte på snabbast möjliga sätt. Bolaget har hittills genomfört ett antal projekt tillsammans med medlemmar i alliansen och över LoRa-WAN. Projekten har handlat om uppkopplade badvatten, parkeringar, containrar, fastigheter, vattenflöde, närvarodetektorer, trygghetslarm och övervakning av kor.

Johan Nyström
Ansvarig för Öresundskraft Stadshubb & StadshubbsAlliansen
AO Kommunikationslösningar Öresundskraft
+ 46 42 490 32 84
Johan.Nystrom@oresundskraft.se

Christian Malmström
Förändringsledare All Binary
christian.malmstrom@allbinary.se

StadshubbsAlliansen startades och drivs av Öresundskraft, ett komplett energibolag ägt till 100% av Helsingborgs stad. Öresundskraft är medlem i LoRa Alliance.