Stark vår på Piratförlaget

Stark vår på Piratförlaget

Vi på Piratförlaget är glada och stolta över den kommande vårlistan, där vi får stifta en del nya spännande bekantskaper men också återse efterlängtade favoriter.

I januari 2022 inleder Jan Guillou en ny serie med två mycket välbekanta och efterlängtade romanpersoner: Erik Ponti och Carl Hamilton. Tillsammans bildar de firma Hamilton & Ponti. I Den som dödade helvetets änglar hamnar de nu pensionerade vännerna i kampen mot extrem och ytterst organiserad brottslighet.

Kristina Appelqvist inleder även hon en ny serie. Klänning för korta kvinnor är en underhållande spänningsroman om moraliska dilemman, oförlösta drömmar och konstrasterna mellan storstad och landsbygd.

Förra året debuterade Jacob Lindfors med den rosade militära thrillern Vinterpacket. Nu är han tillbaka med Sidenvägen, del två i trilogin om Mattias Kassian och hans äventyr inom Försvarsmaktens specialförband SOG.

Den 8 mars på Internationella kvinnodagen återser vi Anna Laestadius Larsson, denna gång med den populärhistoriska boken Alla dessa djäfla qvinnor. Här skildrar Anna tre modiga kvinnokämpar, Hedvig Charlotta Nordenflycht, Olympe de Gouges och Mary Wollstonecraft, som redan på 1700-talet tog striden för alla kvinnors rättigheter.

I vår går Sara Lövestam i mål med Nu levande, den tredje och avslutande delen i den hyllade trilogin om Monika. Ett "språk av silver, en berättarförmåga av guld", skrev recensenten Bodil Juggas, Arbetarbladet om Bära och brista som kom nu i oktober.

I mars debuterar Victoria Björn Blomqvist med  Fjället tiger still. Det handlar om hemligheter som kommer ikapp en och om starka relationer, allt i hisnande vacker fjällmiljö. Spänning får vi även från Anna E. Wahlgren som kommer med sin första bok hos oss på Piratförlaget, Den sista middagen är en psykologisk thriller om sanningar och lögner.

En familj som vår av amerikanska Katherine Heiny är en roman i fin amerikansk tradition, närmast att jämföra med Stekta gröna tomater eller Anne Tylers böcker. En varm, rolig och lite vemodig roman med stort hjärta, som ställer frågan: Vad är egentligen en familj?

Efter succéromanen Je m'appelle Agneta får vi i den personliga och generösa kokboken Au Pif! följa med Emma Hamberg till Frankrike och Agnetas underbara värld.