Vårens utgivning från Piratförlaget

Vårens böcker från Piratförlaget

Äntligen är uppföljaren till Emma Hambergs succé Je m'appelle Agneta här! I mars får vi återigen följa med till Provence där allt inte riktigt är som det ska. I Au revoir Agneta håller det tillsynes stadiga gamla klostret på att falla i bitar när myndigheterna knackar på dörren och Agneta ser den värld hon byggt upp försvinna. Hon måste samla ihop sina trupper, Fabien, Bonnibelle, Paul och de andra, för att rädda klostret. De har varken pengar, makt, ordning eller reda att slåss med. Däremot har de vansinnigt vackra underkläder.

Med Klänning för korta kvinnor (2022) inledde Kristina Appelqvist en ny spänningsserie om kommunikationschefen Nina Storm och hennes inte helt sympatiska chef, generaldirektören Diana Wikman. Den första delen mottogs med lovord av såväl läsare som recensenter. I mars får vi återigen möta Nina och Diana i Lögnaren i skafferiet, en berättelse om livslögner, vänskap, drömmar och maktkamp.

Jan Guillou är ett av våra mest betydande författarskap. Under fem decennier har han fängslat, engagerat och underhållit en stor
läsarskara. Med Eventuellt uppsåt – att döda ortens gangsters fortsätter han sin serie med de två välbekanta romankaraktärerna Carl Hamilton och Erik Ponti. Den ena med oöverträffade kunskaper och erfarenheter av militära operationer, den andra med intellektuell kapacitet och journalistiska bedrifter i bagaget. Boken når bokhandeln i april.

Jacob Lindfors är omvärldsanalytikern som gjort succé med sina millitärthrillers om specialförbandsoperatören Mattias Cassians kamp mot det norrländska terrornätverket Vinterpacket. I den tredje delen, Järnviljan, befinner sig Sverige i väpnad konflikt med Ryssland. För att hitta en fredlig väg ut ur krisen går Mattias Cassian med på att hjälpa ryssarna att krossa ett nätverk av internationella narkotikasmugglare. Men hur frivilligt är egentligen Cassians samarbete med Ryssland?

Birgitta Bergin har med sina romaner blivit en av våra mest lästa och uppskattade författare inom feelgood- och relationsromangenren. I april kommer Smultronhyllan, en berättelse om den framgångsrika författaren Agnes som har tröttnat på livet i rampljuset och bestämmer sig för att ta tag i sin gamla dröm om att få vara till nytta och glädje för andra.

En avdankad journalist avrättas brutalt i södra Stockholm. Efter att ha försörjt sig på swishdonationer i flera år verkar de spekulativa skriverierna ha kommit ikapp honom. När polisen Jack Karlberg utreder fallet leder spåren till kriminella gäng.
Vem har skadats illa nog för att svara med en kula? Okänd avsändare är en kriminalroman om brott som slår mot samhällets mest sårbara. Det är den tredje delen i serien Linje 17 av Lisa Bjerre och Susan Casserfelt där vi får följa poliserna Lina Kruses och Jack Karlbergs vardag i Stockholmsförorten Bagarmossen.

Under OS i Cortina 1956 hittas en av skidåkarna i den svenska truppen ihjälslagen och en annan åkare försvinner spårlöst. Många år senare hittar Alice Leander ett vykort i sin morfars källare i Sälen. Det blir startskottet för en vindlande och skrämmande resa bakåt i tiden. Vad hände egentligen under tremilen i Cortina? Victoria Björn Blomqvist debuterade 2022 med spänningsromanen Fjället tiger still. I frusna spår utkommer i mars.