Gå direkt till innehåll
På bilden: Jakob Sinclair, förbundsordförande för Ung Pirat, demokratipolitisk talesperson och EU-kandidat för Piratpartiet.

Jakob Sinclair: EU måste skydda människor från massövervakning

Både stater och företag har idag laglig rätt att samla in enorma mängder personlig information, något som hotar rätten till ett privatliv. EU har därför en central och viktig roll i att försvara människors integritet och skydda deras privatliv. Idag publicerar Sydsvenskan en debattartikel av Jakob Sinclair som argumenterar för att EU måste skydda människor från massövervakning.

– Det är EU:s skyldighet att se till att människors integritet respekteras och att en trygg och säker digital framtid förblir en realitet. EU har, med rätt politiker på plats, möjlighet att leda en sådan strävan. Genom att förstärka lagstiftningen, främja integritet och bekämpa övervakning skapas en mer demokratisk och fri digital framtid för alla människor i EU, säger Jakob Sinclair, förbundsordförande för Ung Pirat, demokratipolitisk talesperson och EU-kandidat för Piratpartiet.

Läs debattartikeln i Sydsvenskan HÄR

För intervjuer och/eller pressmaterial, vänligen kontakta:
press@piratpartiet.se