Gå direkt till innehåll
På bilden: Otto Larsson, drogpolitisk talesperson och EU-kandidat för Piratpartiet.

Otto Larsson (PP): En human narkotikapolitik kräver avkriminalisering

Sverige behöver en narkotikapolitik som bygger på förnuft, hänsyn och evidens. Att kriminalisera brukare har visat sig vara både ineffektivt och kontraproduktivt. Det skapar inte bara onödiga bördor för rättsväsendet utan leder också till social stigmatisering och uteslutning. Sverige bör därför avkriminalisera narkotikabruk.

– Vi kan inte längre blunda för den eskalerande narkotikarelaterade dödligheten. Det är dags att agera nu och inte förlora mer tid på utredningar som kan leda till samma resultat. Vi behöver en förändring, och det börjar med att avkriminalisera och fokusera på människors hälsa och välbefinnande, säger Otto Larsson, drogpolitisk talesperson och EU-kandidat för Piratpartiet.

Läs debattartikeln i Dagens Arena HÄR

För intervjuer och/eller pressmaterial, vänligen kontakta:
press@piratpartiet.se