Två tunga utskott i Europaparlamentet röstar nej till ACTA!

Två av de tyngsta utskotten i Europaparlamentet har precis röstat om ACTA, handelsavtalet för att bekämpa varumärkesförfalskning. Piratpartiets europaparlamentariker Amelia Andersdotter var föredragande i Industriutskottet. Hon hade föreslagit utskottet att avslå ACTA, och utskottet valde att följa hennes förslag.

- Jag känner idag att jag kan vara stolt över den europeiska demokratin, säger Amelia Andersdotter, ledamot i industriutskottet och föredragande för utskottets yttrande om ACTA. Mitt utskott har idag skickat en stark signal om att framtidens europeiska informationsekonomi måste byggas på ett sätt som är bra för alla.

Även Andersdotters partikollega, europaparlamentarikern Christian Engström, är kritisk mot ACTA. Engström sitter i utskottet för rättsliga frågor, som också röstade nej till ACTA idag.

- Det är glädjande att det juridiska utskottet sett avtalet för vad det är, rättsosäkert, säger Christian Engström. Det här är förhoppningsvis början på en längre process av skärskådning av upphovsrättsindustrins propaganda. Vi behöver reformer av upphovsrätten, och bättre möjligheter att använda material.

Piratpartiet har bedrivit ett aktivt arbete för att motverka ACTA. I Sverige långt ifrån Europaparlamentets korridorer är Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet, fast besluten att fortsätta kämpa mot ACTA-avtalets godkännande.

- Saken är aldrig avgjord förrän rösterna faktiskt är avlagda. Därför måste vi fortsätta att hålla trycket uppe, säger Anna Troberg. Vi måste protestera mot ACTA varje vecka, varje dag fram tills dess att en omröstning i parlamentet sätter stopp för eländet.

Yttrandena från utskotten idag är inte bindande på något sätt. De är däremot en indikation om hur parlamentet slutgiltigt kommer att rösta. Flera utskott kommer att rösta angående ACTA under juni. Europaparlamentet röstar sedan om ACTA i början av juli.

- En röst på ACTA är en röst för ett mer begränsat och innehållsfattigt Internet, säger Amelia Andersdotter, europaparlamentariker för Piratpartiet. Jag kommer att fortsätta att samla stöd bland parlamentarikerna för att ACTA ska stoppas av parlamentet. Det här är en framtidsfråga för Europa.

Avtalet stipulerar en internationell standard för hur EU tillsammans med medlemsländerna samt Australien, Kanada, Japan, Korea, Mexiko, Marocko, Nya Zeeland, Singapore Schweiz och USA ska genomdriva immateriella rättigheter. Avtalet syftar till att upprätta ett rättsligt ramverk mot piratkopierade varor, generiska läkemedel och upphovsrättsintrång på Internet.

Avtalet har anklagats för bristande rättssäkerhet, att vara ett hot mot yttrandefriheten och skadligt för utvecklingen av en europeisk telekom- och onlinetjänsteindustri. Problemet beror till viss del på att avtalet gäller så skilda områden som piratkopierade varor och upphovsrättsintrång på Internet, trots att dessa områden fungerar på vitt skilda sätt.

Den 4 februari var det en demonstration mot ACTA i Stockholm. Bilder finns här: https://picasaweb.google.com/christian.engstrom.pirat/ACTADemonstrationStockholm
Mer information om lobbyarbetet mot ACTA finns här: http://act-on-acta.eu/Main_Page

För mer information, kontakta:

Amelia Andersdotter
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Pressbilder på Amelia Andersdotter: http://ameliaandersdotter.eu/press/

Christian Engström
0706633780 alternativt +32 228 45368
christian.engstrom@europarl.europa.eu

Pressbilder på Christian Engström: https://picasaweb.google.com/christian.engstrom.pirat/ChristianEngstrom

Anna Troberg
anna.troberg@piratpartiet.se