GP2-mästerskapet drar igång i helgen med nytt däcksortiment från Pirelli

Årets GP2-mästerskap med totalt 11 tävlingar, startar på Sepangbanan i helgen i samband med Malaysias Grand Prix. Pirelli går in på sitt tredje år som leverantör av enhetsdäck till denna serie som för de flesta unga förare är det sista steget innan Formel 1. Helgens premiärtävling med två heat är också den tuffaste med mycket hög luftfuktighet och stor risk för tropiska skyfall. Asfalten på banan är också mycket krävande och ger extrema temperaturer i däcken med högt slitage som följd. Denna helg har Pirelli valt ut P Zero slicks i den hårdaste gummiblandningen med orange dekor, samt det mjuka däcket med gul markering.

Mario Isola, ansvarig för Pirellis arbete i GP2: ”Vi har ändrat gummiblandningarna och konstruktionen på däcken till i år för att spegla F1-däckens utveckling mot bättre grepp och ett medvetet minskat effektivitetsfönster där däcken är som bäst. Varvtidsskillnaden mellan de olika gummiblandningarna som används i GP2 har också ökat för att ge teamen större frihet att laborera med olika strategier. Detta ökar inte bara spänningen i tävlingarna och ger fler omkörningstillfällen, förarna får också möjlighet att lära sig mer om hur man tar hand om däcken, en förmåga som är mycket viktig i F1, dit alla GP2-förare siktar. Malaysia är årets näst hårdaste tävling för däcken efter Barcelona, så tävlingen blir en viktig utmaning för team och förare, speciellt som det förmodligen kommer regna någon gång under helgen. För första gången får vi se de nya orangedekorerade hårda däcken, alltså samma färgkod som vi använder i Formel 1, till skillnad mot F1 har vi dock bara ett regndäck, med blå dekor. Starten av en ny GP2-säsong är alltid spännande, med en ny generation unga förare som är ivriga att bevisa hur snabba de är. Vi kan definitivt se fram mot en helg full av action.”

Däckfakta GP2

En GP2-bil är bara ca 10 sekunder långsammare över varvet på Sepang än en F1:a och påfrestningarna på däcken lika höga. Gummiblandningarna och konstruktionen hos GP2-däcken har dock anpassats efter bilens effekt och aerodynamik.

Den tuffaste sektionen på Sepangbanan är kurvorna fem till sju samt kurva 12 och 13, som alla ger mängder av sidokrafter på däcken.

Om det skulle regna är den stora utmaningen för däcken att få undan stora mängder vatten som kan samlas på banan. De senaste Cinturato våtdäcken ger mer grepp och därigenom bättre vägegenskaper och hållbarhet. Temperaturerna på över 30 grader gör att banan torkar upp snabbt men avrinningen är inte så effektiv och stora vattenpölar kan stanna kvar på delar av banan samtidigt som andra är helt torra.

Tävlingen och regler

Varje GP2-bil har fem set slicks och tre set regndäck per tävlingshelg som kan användas fritt. Tre av de fem uppsättningarna torrdäck är av den hårda gummiblandningen och två av den mjuka.

Första heatet körs över 17 mil eller max en timme, med ett obligatoriskt depåstopp där minst två däck måste bytas.

Startordningen i race 2 bestäms av resultatet i första heatet och de första åtta startar i omvänd ordning.

Det andra racet körs över 12 mil eller max 45 minuter, utan obligatoriska depåstopp.

I kvalet till lördagens premiärrace tog Stefano Coletti i Rapax pole position före James Calado, ART. Marcus Ericsson kvalade in på 13:e plats i sin DAMS.

Om banan i Malaysia

Sepang användes första gången förra året efter att innan dess varit en av banorna där man körde GP2 Asia Series. Den 5,543 km långa slingan invigdes 1999, den andra anläggningen som bandesignern Herman Tilke ritat, och används sedan dess för Formel 1, MC-racing är också en ofta förekommande sport på denna bana. Förra säsongens första GP2-race vanns av Luiz Razia trots att nuvarande mästaren Davide Valsecchi tagit pole position. Det andra, sprintracet, tog engelsmannen James Calado hem, han kör även i år i GP2 medan Valsecchi har avancerat till F1 som reservförare i Lotus. Av alla de 125 förare som kört GP2 sedan starten har 24 stycken tagit steget till Formel 1.

• Motorsport

• premiär