Nyhet -

Paul Hembery: Pirelli ger teamen ett nytt sortiment F1-däck som blandar stabiliteten hos förra säsongens däck med prestandan från årets

Årets sortiment av F1-däcket Pirelli P Zero förändras från Kanadas Grand Prix första helgen i juli, då en ny konstruktion lanseras. Efter Spaniens GP förra helgen, då vi fick se 4 depåstopp per förare gör man nu om sortimentet och kombinerar element från både 2012 och 2013 års däck för att nå både hållbarhet och prestanda.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Vårt mål är att ge teamen ett nytt sortiment som blandar stabiliteten hos förra säsongens däck och prestandan från årets. Som företag har vi alltid varit snabba på att reagera på förändringar och förbättra saker när vi ser att det är nödvändigt. Efter utvärdering av data från årets race så här långt och framförallt Spaniens GP där vi hade alldeles för många depåstopp, beslöt vi att ta utvecklingen ett steg till. I Spaniens Grand Prix gjorde vinnaren 4 stopp, vilket bara har hänt en gång förut under vår tid i F1. Förändringarna kommer innebära att däcken jobbar på ett annat sätt och vi kommer se färre depåstopp.

Eftersom vi har begränsad tid för tester kan vi nu se att 2013 års sortiment var lite för inriktat på prestanda med hänsyn till nuvarande reglemente. När vi nu har identifierat problemen har vi också bestämt oss för att snabbt lösa dem. Det förtjänar att nämnas att nuvarande regler för vintertester begränsar möjligheterna att testa däcken under samma förhållanden som råder under tävlingssäsongen, beroende på låga temperaturer på testbanorna och dessutom kort om tid.

Teamen delar vår uppfattning att vi behöver längre tid och andra platser för kommande tester. Vi baserade utvecklingen av 2013 års däck på noggranna simulatortester, där vi dock inte kunde förutse att årets bilar skulle bli upp till 3 sekunder snabbare per varv.

Vi har också vidtagit åtgärder för att undvika att däcken delaminerar på grund av skador orsakade av kolfiberrester och annat skräp på banan. Det är viktigt att delaminationerna, som sker när slitbanan släpper från däcket, inte äventyrar säkerheten och påverkar däckets stomme. Detta gör att förarna kan fullfölja varvet och byta det skadade däcket. Delaminationerna som skett hitills orsakades av skräp som överhettade slitbanorna. Vi vill tacka alla team för deras hjälp när vi tillsammans med dem arbetat för att hitta den rätta balansen mellan ren prestanda - det som gör Pirelli till världsledare inom högprestandadäck - och samtidigt ge Formel 1-fansen ett spännande skådespel som är lätt att följa.”

• lansering
  • kanadas grand prix 2013