F1-teamen testar Pirellis nya däck på känd mark i Barcelona

Torsdag den 19 februari startar årets andra F1-test. Den här gången på Circuit de Catalunya i Barcelona, en populär bana att testa på, tack vare milt väder året runt och en teknisk banlayout som utmanar bilarnas egenskaper och däckens funktion in i minsta detalj. I teorin är det så att om en bil är snabb i Barcelona är den även snabb på de flesta andra banor. Detta är vad teamen nu skall försöka uppnå med intensivt jobb under de fyra kommande testdagarna.

Paul Hembery, Pirellis Motorsportchef: ”Alla team kommer hit till Barcelona med sina nya bilar och har hela 2013 års Pirellisortiment till sitt förfogande. Barcelona är en bana som man redan har gott om data från, och det är förstås viktigt för jämförelser. De har möjlighet att lägga ner mycket jobb här på att förstå hur de nya bilarna interagerar med vår senaste generation av däck. Dessa är generellt sett mjukare och snabbare än förra årets, något som vi medvetet gjort för att också skapa högre slitage. Den första testen på Jerez i början av den här månaden begränsades av att banans asfalt är så pass grov, förhoppningsvis är förhållandena mer representativa denna gång. Det finns dock alltid risk för låga temperaturer, förra året hade vi faktiskt is på banan någon morgon...”

Testfakta:

• Varje bil har max 35 uppsättningar av nya Pirelli P Zero i följande gummiblandningar: Supermjuk, Mjuk, Medium och Hård. Dessutom finns Cinturato Intermediate och regndäck om det skulle behövas. Totalt har varje team 100 set däck per bil att använda vid tester under året.  Pirelli väljer ut 20 set för testen i Barcelona och teamen får fritt välja ytterligare 15 uppsättningar. De däck som blev över vid förra testen i Jerez får också användas.
  • Barcelona är känd som en extremt krävande bana för däck. Speciellt vänster fram får jobba hårt p g a mängden högerkurvor runt den 4,655 km långa slingan. Kurva tre är hårdast mot vänster fram med en kraft motsvarande 3,9 G. Även bakdäcken utsätts för hårda påfrestningar när de skall leverera traction vid acceleration ut ur de långsammaste kurvorna.
  • Tredje sektorn på banan, med en kombination av varierande kurvor, är den tuffaste delen. Bilarnas setup blir med nödvändighet en kompromiss på Circuit de Catalunya med stor variation i hastigheter och många olika kurvkaraktärer. Teamen kommer dock prova fler inställningar än under en normal racehelg för att för att se hur dessa förändringar inverkar på bilar och däck.
  • En jämförelse, snabbaste tider med de däck som testades våren 2012 var: 1:22,391/Supersoft, 1:22,312/Soft, 1:23,265/Hårda däck.

• barcelona
  • circuit de catalunya