Inför Bahrains Grand Prix, 14-16 april

I helgen väntar Bahrains Grand Prix på Bahrain International Circuit i Sakhir. Säsongens tredje Formel 1-tävling är den första som äger rum kvällstid och förarna kör hela loppet i strålkastarljus. De valda, obligatoriska däcktyperna är precis som vid förra helgens lopp i Kina Red supersoft, Yellow soft och White medium.

Bahrain International Circuit ur ett däckperspektiv:

• Pirelli känner till banan mycket väl eftersom den ofta används för däcktester.
  • De tio snabbaste förarna förra året använde sig av nio olika taktiker, där vinnaren Lewis Hamilton gjorde tre däckbyten.
  • Banans underlag är gjort av granit, men är relativt skonsam mot däcken. Värmen utgör en större påfrestning.
  • Ett av tre kvällslopp under F1-säsongen tillsammans med Singapore och Abu Dhabi.

Läs mer om loppet i Sakhir i det engelska pressmeddelandet här.