Inför Italiens Grand Prix 2018

Till helgens Grand Prix i Monza i Italien har Pirelli valt ut däcken medium, soft och supersoft. Pirellis ”hemmaplan”, som också kallas ”The temple of speed”, är en av de snabbaste banorna i hela Formel 1 och en av endast fyra banor som varit med i tävlingen ända sedan 1950. Italien förblir synonymt med Formel 1 och fansen här är några av världens mest hängivna.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

• Fjolårets snabbaste varv var mer än två sekunder snabbare än motsvarande under 2016. De flesta förarna valde att göra ett depåstopp. Red Bulls Daniel Ricciardo använde sig av en alternativ soft-supersoft-strategi och tog sig förbi tolv bilar för att slutligen komma i mål på en fjärdeplats. Det var också Ricciardo som stod för loppets snabbaste varv.
  • I år är bilarna visserligen snabbare än någonsin, men det lär eventuellt inte märkas på en bana som Monza. Prestandaförbättringen blir som tydligast i kurvor och Monza präglas främst av raksträckor.
  • Vädret är vanligtvis varmt och torrt, även om kraftigt regn påverkade förra årets kvalificering.

VAD ÄR NYTT?

• De tre topplagen skiljer sig åt i sina val av däck: samtliga sex Mercedes-, Ferrari- och Red Bull-förare har valt olika uppsättningar.
  • En helt ny F1-festival arrangeras för fansen i Milano.
  • Pirelli Hot Laps-programmet fortsätter, med sportbilar som körs av kända förare runt banan inför loppet.
  • Efter helgens lopp fortsätter Pirellis utvecklingsprogram inför 2019 vid Paul Ricard i Frankrike. Under 5-6 september kommer McLaren att testa våtdäck.