Inför Österrikes Grand Prix, 7-9 juli

I helgen väntar Österrikes Grand Prix på Red Bull Ring utanför Spielberg i Österrike. Red Bull Ring är, i motsats till Azerbajdzjan, Kanada och Monaco, en helt permanent racerbana – en nedkortad version av mytiska Österreichring. Detta ger banan en old school-känsla och större delen är synlig för åskådarna. Det är en av årets kortaste banor. De tre mjukaste däcken i Pirellis Formel 1-sortiment kommer att användas i Österrike: P Zero Yellow Soft, P Zero Red Supersoft och P Zero Purple Ultrasoft. Dessa ska vara väl lämpade för den berg- och dalbaneliknande Spielberg-layouten, och leverera rätt kompromiss mellan uppvärmning, prestanda och hållbarhet.

Red Bull Ring ur ett däckperspektiv:

• Banan byggdes om helt 2016: det är en av årets smidigaste ytor.
  • Däcknomineringarna är samma som förra året: både ett och två stopp kan vara möjliga.
  • Den lokala geografin innebär att det finns hög risk för osäkert väder hela helgen.
  • ”Graining” sågs till viss del i fjol på ultrasoft-däcken men det är mycket osannolikt att det händer i år med nya generationens däck från 2017, med nästan ingen graining alls hittills denna säsong.
  • De första två sektorerna är snabba och böljande, den slutliga sektorn är mer långsam och teknisk.
  • Det finns gott om nivåskillnader, vilket medför en rad knepiga inbromsningar i uppförsbackar som är lätta att missbedöma.

Läs mer om loppet i Spielberg här.