Mark Webber tog pole position på Nürburgring

Red Bulls Mark Webber körde hem pole position för andra tävlingen i rad när han var snabbast i kvalet till Tysklands Grand Prix. En liten överraskning stod McLarens Lewis Hamilton för när han slog Sebastian Vettel och tog hem den näst snabbaste tiden och startar därmed bredvid Webber. Inget regn föll under kvalet, trots molnigt och relativt svalt väder och majoriteten av förarna använde Pirellis vita, mediumdäck under Q1 för att sedan skifta till de gula, mjuka Pirellidäcken under Q2 och Q3.

Pirellis Paul Hembery kommenterade: "Trots hotande regnmoln blev det inget regn och vi fick se ett spännade kval. Vi såg också en del taktik där teamen försökte spara sina mjuka däck till racet, men väderutsikterna inför söndagen talar om regn, vilket kan kasta alla strategier över ända. Vår data från helgen så här långt visar att däcken håller längre - vi kan se fram mot runt 60 varv från en uppsättning mediumdäck - och vi kan under normala förhållanden se fram mot att några team försöker med enstoppare. Det verkar dock mindre troligt att det blir några normala förhållanden, så det blir nog mycket funderande hos teamen om inställningar av bilarna ikväll".

Några fakta om Nürburgring: Senast man körde Tysklands GP på denna bana gjorde teamen i genomsnitt 1,5 depåstopp per bil och tiden för ett stopp i den 377 meter länga depån ligger på ca 18 sekunder.

• nürburgring
  • tysklands gp 2011

Pirelli är världens femte största däckstillverkare sett till försäljning och har idag 20 tillverkningsanläggningar på fyra kontinenter. Idag arbetar vi i över 160 länder världen över.

Våra premiumdäck originalmonteras på bilar som Ferrari, Maserati, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, Porsche, BMW, Mercedes och Audi. Vi har även en stor marknadsandel bland volymtillverkare som Peugeot, Toyota, Fiat och GM.Pirelli är en av de ledande tillverkarna inom utvecklingen av däck med låg miljöpåverkan, dvs lägre rullmotstånd, mindre buller och större andel organiska material i konstruktionen. Allt med bibehållen prestanda: optimalt väggrepp, kort bromssträcka, låg ljudnivå och hög komfort.

Pirelli Tyre Nordic med huvudkontor i Bromma, Stockholm  förser bilfabrikanter och däckhandlare i Sverige, Norge och Finland med däck via sitt huvudlager i Jönköping. Sedan några år har man byggt upp ett eget nätverk av återförsäljare, Pirelli Points, med ett tjugotal oberoende däckhandlare runt om i Sverige. Målet är att inom tre år öka kedjan till 50 st och inom 10 år vara en av de större däcksdistributörerna på den svenska marknaden.