Ny undersökning visar: Över hälften av svenskarna har inte koll på vinterdäcksreglerna

Nu i december är det dags att byta till vinterdäck på bilen. En Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Pirelli visar att svenska bilförare har bristande kunskaper gällande däckreglerna. Undersökningen visar att fler än hälften inte vet vilket mönsterdjup ett godkänt vinterdäck ska ha. 20 procent anger även att de kört med sommardäck efter 1 december.

Förutsatt att det råder vinterväglag är det lag på att ha bytt till vinterdäck innan 1 december. Men när det kommer till däckregler lämnar svenska bilförares kunskaper en del att önska. I en ny Sifo-undersökning på tema däck och däckkunskaper visste endast 46 procent av de tillfrågade att ett vinterdäcks mönsterdjup ska vara minst 3 mm. Ungefär hälften, 51 procent, uppgav att de någon gång kört med för lågt mönsterdjup.

Samtidigt uppger en av fem att de vid något tillfälle har kört med sommardäck under perioden 1 december till 31 mars då det är lag att ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Ytterligare några fler (26 procent) säger att de någon gång kört med dubbdäck efter den 15 april, då det är lag på att ha bytt tillbaka till sommardäck.

– Svenskar är överlag mycket säkerhetsmedvetna i trafiken, men det är viktigt att inte glömma bort däcken. Däckens kontaktyta mot vägen kan sägas motsvara fyra handflator, och på den ytan ska all säkerhet och prestanda ner till vägbanan, oavsett biltyp. Därför är det oerhört viktigt att regelbundet kontrollera både mönsterdjupet och trycket i däcken, säger Anders Jansson, teknisk produktchef på Pirelli.

I Stockholm och mellersta Norrland visade sig bilägarna ha sämst koll på vad som gäller för mönsterdjup vinterdäck, där endast 39 procent lyckades uppge korrekt svar. I Sydsverige och norra Mellansverige prickade däremot 51 procent rätt, vilket var högst i landet.

Det främsta skälet till att svenskar undersökte mönsterdjupet på sina däck uppgavs vara säkerheten, följt av hänsyn till lagen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel. Totalt har det genomförts 1101 intervjuer av bilägare i målgruppen 16-79 år, riksrepresentativt spridda över Sverige på kön, ålder och region.

Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl Fried, konsult Spotlight PR, telefon +46 769 499 853, carl.fried@spotlightpr.se

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 36 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2019 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.