PIRELLI LEDANDE I ÅTGÄRDER MOT KLIMATFÖRÄNDRINGAR ENLIGT CDP

Milan, 22 januari 2019 - CDP (tidigare kallad Carbon Disclosure Project) har utsett Pirelli & C. SpA till global ledare av företagsklimatåtgärder och tilldelar företaget en plats på sin A-lista där organisationen rankar de stora företagens arbete med klimat-, vatten- och skogsfrågor. Den internationella ideella organisationen CDP samlar in information om miljöfrågor och A-ratingen är den högsta betyg ett företag kan få, där man tar i beaktande dess ansträngningar för att minska utsläpp, reducera klimatrisker och utveckla en ekonomi med låga koldioxidutsläpp.

CDP’s uppgift är att få företag och myndigheter att reducera utsläppen av växthusgaser, skydda vattenresurserna och bevara skogen.

Erkännandet från CDP bekräftar Pirelli’s ständiga engagemang inom hållbarhet. Pirelli är också, enligt Dow Jones index, världsledande inom hållbarhet inom sin biltillbehörssektorn.

• cdp

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.