Pirelli ökar spänningen med nya F1-däck

Pirelli öppnar F1-säsongen 2013 med en smärre revolution av helt nydesignade däck, P Zero för torrt väder och Cinturato för regn. Mjukare gummiblandningar och större skillnad mellan hårda – som i år märks med orange färgkod – och mjuka däck ska ge större utmaningar för förarna och mer spännande tävlingar för åskådarna.

Målet har varit att skapa däck som förbättrar köregenskaperna men att samtidigt korta livslängden så att man behöver göra minst två depåstopp per tävling. De nya däckens gummiblandningar leder till en större skillnad mellan de olika däckens prestanda och kommer att öka teamens möjligheter till strategiska däckval, men också till att antalet omkörningar ökar under ett lopp.

Däcksidorna ser också annorlunda ut i år, med färger som syns tydligare och en helt ny färgmärkning, orange, som efterträder förra årets silverfärg för den hårdaste gummiblandningen.

”2013 års däck följer den filosofi som Pirelli skapade för den första serien Formel 1-däck 2011”, kommenterade Pirellis motorsportdirektör Paul Hembrey. ”Vårt mål är att kontinuerligt öka utmaningarna för förarna och försäkra oss om att alla teamen börjar den nya säsongen på lika villkor vad gäller däcken.”

”Förra året kunde teamen samla information varje Grand Prix som gjorde att de lärde sig däcken bättre, efter en spektakulär start med sju olika vinnare i de första sju F1-loppen. Men i slutet av året minskade konkurrensen och ibland hade vissa team bara ett enda depåstopp. Samma fenomen såg vi 2011, och det gjorde många av fansen besvikna. Teamen bad oss därför att fortsätta utveckla våra däck ytterligare till i år för att skapa en ny utmaning med något annorlunda grepp. Årets serie däck kastar in lite nya kort i leken som underlättar omkörningar och säkerställer att det blir två till tre depåstopp”, förklarar Paul Hembrey vidare.

Högre temperatur, mjukare däcksidor, ökad prestanda

Alla nya Pirellidäck till 2013 års F1-säsong har fått mjukare gummiblandningar vilket gör att de uppnår sin högsta arbetstemperatur snabbare och därmed också kan leverera varvtider som är omkring en halv sekund snabbare än förra året.

Den snabba utvecklingen i Pirellis däckteknologi har gjort att årets hårdaste F1-däck, P Zero Orange, har i stort sett lika mjuk gummiblandning som förra årets mediumdäck. Effekten av detta blir att däcket bryts ner snabbare av värmen men att däckets prestanda ligger på topp under något längre tid. Väggreppet har också förbättrats vilket kommer att ge snabbare varvtider, speciellt i utgången på kurvor och i kombinationspartier som går från broms till acceleration och vice versa.

Skillnaderna i effekt mellan de olika gummiblandningarna är så stor som 0,5 sekunder per varv, till skillnad mot förra årets blygsammare skillnader, speciellt under senare delen av säsongen. De större skillnaderna i väggrepp och däckprestanda ökar möjligheterna till spännande omkörningar genom hela tävlingen.

11 däckset per bil fördelas med streckkod

Formel 1-däcken från Pirelli designas på Pirelli-labben i Milano och produceras vid fabriken i Izmit, Turkiet, som är uppbyggd enbart för F1-däcktillverkning. Däcken sänds efter kvalitetskontroll till ett logistiknav i Didcot, Storbritannien, varifrån de skeppas ut till de olika banorna.

Varje F1-bil får elva uppsättningar däck för en tävlingshelg som fördelas på sex set hårda och fem set av de mjukare blandningarna. Totalt tar Pirelli med sig 1 800 däck till varje race.

Däcken delas ut till teamen slumpmässigt, i enlighet med FIAs regler, och Pirelli har inget med den processen att göra. Varje däck får en streckkod ingjuten i däcksidan före vulkaniseringen, vilket sedan tjänstgör som däckets pass.

På banan får varje team sin egen dedikerade Pirelli-ingenjör och totalt har bolaget 55 personer på banan som håller i däckarbetet på F1-tävlingarna med allt från montering, logistik, hospitality till ingenjörsarbete.

Länkar:

_http://www.pirelli.com/msite/motorsport/site/index.php

_http://www.facebook.com/PirelliMotorsport/app_134364560059488

Bilder, videos och övrigt pressmaterial hittar du på följande länk:

Användarnamn:pass1onal - Lösenord:@Pirelli13

• premiär